۱۰ هزار هکتار زمین برای زراعت چوب در دزفول پهنه بندی شد

محمد شفیعی زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز پویش کاشت یک میلیارد درخت در کشور افزود: در این طرح سهم هر استان و به تبع آن سهم شهرستان‌ها تعیین شده است که طی ماه‌های گذشته بسترسازی برای تحقق این طرح به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی متولی اصلی اجرای این طرح است، ادامه داد: سهم خوزستان کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال در سال و در مجموع کاشت ۱۲۰ میلیون نهال طی چهار سال تعیین شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول بیان کرد: سهم شهرستان دزفول کاشت سالانه ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله در سال و در مجموع ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله طی چهار سال است.

وی با بیان اینکه پویش کاشت سالانه ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار اصله نهال روز گذشته همزمان با سراسر کشور آغاز شد، افزود: اجرای این طرح در دزفول خروجی بیش از ۱۰ ماه برنامه ریزی، ظرفیت شناسی و فراهم کردن زیرساخت توسط منابع طبیعی شهرستان است.

۴.۵ میلیبون نهال آماده کشت در دزفول موجود است

شفیعی زاده با بیان اینکه تمام ظرفیت نهالستان‌های خصوصی و دولتی دزفول برای اجرای هر چه بهتر این طرح در دزفول فعال و ساماندهی شده است، گفت: هم اکنون ۴.۵ میلیون نهال آماده کشت در نهالستان‌های دزفول موجود است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید نهال و نشا در نهالستان و گلخانه‌های دزفول افزود: نهالستان دزفول امکان تولید سالانه ۱۵ میلیون نهال و گلخانه‌های این شهرستان نیز توان تولید ۱۵ میلیون نشا در سال را دارند.

دزفول تولیدکننده عمده نشای خوزستان است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه این شهرستان سهم عمده تولید نشای خوزستان را تامین می‌کند، گفت: به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در اجرای این پویش در دزفول، وضعیت نهالستان‌ها و گلخانه‌های دزفول به صورت مستمر ارزیابی و در نشست‌های مشترک با سایر دستگاه‌ها نسبت به حل مسایل و موانع اقدام می‌شود.

وی زراعت چوب را یکی از رویکردهای مهم اجرای این پویش در خوزستان دانست و ادامه داد: قیمت بالا و افزایش نیاز بازار به چوب باعث شده تا فشار به عرصه‌های طبیعی طی سال‌های اخیر افزایش یابد ضمن اینکه توسعه زارعت چوب می‌تواند در جلوگیری از قطع درختان موثر باشد.

شفیعی زاده با بیان اینکه اجرای این پویش تاثیر فراوان زیست محیطی برای شهرستان و استان خواهد داشت، اظهارکرد: پایداری زیست محیطی، کاهش تولید کربن، تغذیه آب خوان‌ها، جلوگیری از فرسایش خاک، تولید اکسیژن و حتی باروری ابرها، تلطیف هوا و ایجاد خرده اقلیم‌های راهبردی به عنوان پناهگاه حیات وحش از جمله دستاورده‌های مهم این طرح است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح علاوه بر امنیت زیستی نیاز چوبی استان و کشور را تامین می‌کند و موجب ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان و استان می‌شود.

حداقل دمای خوزستان ۴۰۰ درصد بیشتر از دنیا افزایش یافته است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه براساس آمارهای جهانی ایران در فرسایش خاک در رتبه دوم جهان قرار دارد، گفت: احیای پوشش گیاهی راهکار موثر در حفاظت از خاک و تغذیه آب خوان‌ها است که این مهم با اجرای طرح یک میلیارد درخت در کشور محقق می‌شود.

وی ادامه داد: میانگین دمای جهانی در یک قرن اخیر براساس مطالعه‌های انجام شده بین ۶ دهم تا یک درجه افزایش یافته این در حالی است که حداقل دمای خوزستان طی این مدت چهار درجه افزایش یافته و این به معنای رشد ۴۰۰ درصدی حداقل دمای استان نسبت به جهان است.

شفیعی زاده بیان کرد: افزایش چهار برابری حداقل دمای خوزستان به دلیل تخریب منابع طبیعی استان بر اثر بهره کشی انسان از طبیعت، ‌تغییر اقلیم و خشکسالی بوده است که اجرای این طرح می‌تواند موجب احیای پوشش گیاهی خوزستان شود.

به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری ۱۱ اسفندماه سال گذشته ضمن تاکید بر کاشت یک میلیارد درخت در کشور عنوان کردند که هر ایرانی اگر سه درخت بکارد با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران سالی ۲۵۰ میلیون درخت و در چهار سال یک میلیارد درخت کشت می‌شود.

براساس اعلام مسوولان استان طرح زراعت چوب در شهرستان‌هایی از خوزستان از جمله باوی، کرخه، اهواز، دزفول و شوش و همچنین مناطقی از استان که دارای رودخانه و آب کافی هستند اجرا می‌شود.

توسعه صنعت ام دی اف در خوزستان نیز از دیگر برنامه‌های طرح زراعت چوب است؛ اجرای این طرح در خوزستان با محوریت دانشگاه کشاورزی رامین و با همکاری دستگاه‌هایی همچون اداره کل منابع طبیعی و مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

زراعت چوب جزو طرح‌هایی است که همسو با قانون تنفس جنگل‌های شمال مطرح و در آن زمان در دستور کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری قرارگرفت؛ این قانون از اواخر سال ۱۳۹۵ اجرا شد و سرانجام در سال ۱۳۹۸ با اتمام قراردادها، تمامی شرکت‌های فعال بهره بردار از هرگونه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور ممنوع شدند.

پس از توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و مراتع برای اشتغالزایی، تامین چوب صنایع چوبی و حفظ جنگل‌ها، طرح زراعت چوب در سال ۱۳۹۸ در کشور کلید خورد و برای اجرا به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.