برای ارز کاغذ تصمیم تازه‌ای گرفته نشده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درباره موضوع ارز تخصیص‌یافته به واردات کاغذ، تصمیم تازه‌ای در دولت گرفته نشده است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال مهر درباره خارج شدن کاغذ از شمول کالاهای دریافت‌کننده ارز دولتی اظهار داشت: هیئت دولت درباره خروج کاغذ از شمول کالاهای دریافت‌کننده ارز دولتی، تاکنون تصمیم جدی نگرفته و هنوز این مسئله نهایی نشده است.

وی درباره آخرین وضعیت قیمت کاغذ گفت: در آخرین روزهای سال گذشته در یکی از جلسات هیئت دولت، بحث مفصلی در مورد مسئله کاغذ شد و در آن جلسه تأکید کردیم که این موضوع برای مطبوعات و نشر کشور بسیار اهمیت داشته و نیاز به توجه آن، کمتر از توجه به تولید و واردات کالاهای مصرفی نیست. قرار گرفتن کاغذ در لیست کالاهای اساسی نیز با همین نگاه انجام شد و هنوز تصمیم تازه‌ای برای خارج شدن کاغذ از این شمول گرفته نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر وجود مشکلاتی در زمینه توزیع کاغذ در سال گذشته گفت: از ۲۰۰ میلیون تن کاغذ وارداتی به کشور در سال ۹۷، تنها ۲۳ هزار تن آن را وزارت ارشاد در دست توزیع قرار داد. ما در سال گذشته موفق شدیم آمار تمامی واردکنندگان کاغذ در کشور در طول سال را تهیه کنیم و در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار دهیم. با بررسی فعالیت این واردکنندگان در سال گذشته، می‌توان تصمیم گرفت که برای توزیع مناسب کاغذ در سال ۹۸، باید چه تدبیری اندیشیده شود.

صالحی همچنین گفت: سال گذشته برای واردات کاغذ، تقاضای ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار بود که از این میزان، به دلیل مشکلات و شرایط موجود تنها ۶۰ میلیون دلار تخصیص داده شد که کاغذهای وارد شده با این مبلغ، هنوز به کشور وارد نشده است. حجم محدودی از این واردات، توسط کارگروه کاغذ وزارت ارشاد توزیع شد و مابقی هم در بخش خصوصی است. همه اینها باعث شد که آنچه که از موضوع کاغذ و توزیع آن انتظارش می‌رفت، محقق نشود و امیدواریم که این مسئله در سال جاری اصلاح شود و دولت محترم حمایت‌ها را از این مسئله جدی‌تر کند.