«چارتارگرافی» با خط کوفی بنایی

۴۴ اثر تایپوگرافی خط کوفی بنایی در نمایشگاهی تحت عنوان «چارتارگرافی» به نمایش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی ـ‌ هنری منطقه دو، «چارتارگرافی» عنوان چهارمین نمایشگاه سیاوش نوشی است که شامل ۴۴ اثر تایپوگرافی خط کوفی بنایی بر اساس اشعار احسان حائری است که طی دو سال به انجام رسیده‌ و تا ۱۵ آذرماه در معرض بازدید عموم قرار داد.

خط کوفی بنایی خطی است که امتدادهای افقی و عمودی و گردش خط با ضخامتی یکنواخت است به گونه‌ای که تمام سطح هندسی شکل با نوشته‌های افقی و عمودی پر می ‌شود. یکی از مهم‌ترین خصوصیات خط بنایی، اهمیت فضای مثبت و منفی است به صورتی که در کتیبه‌ها، فضای منفی همانند فضای مثبت اهمیت یافته است؛ به شکلی که در برخی از ترکیبات، فضای منفی بین کتیبه نیز خوانده می‌شود.

در خط بنایی، حروف در کادرهای مختلف فرضی مانند مربع، مستطیل، دایره، لوزی و چند ضلعی چیدمان می‌گردد. در نمونه‌های ساده، کرسی زمینه به شکل مستقیم و در جهت افق است. در برخی دیگر، کرسی زمینه همواره به شکل مستقیم نیست بلکه حروف می‌تواند دور یک کادر فرضی بچرخد یا در برخی از موارد، ترکیباتی از یک کلمه با کرسی مستقیم و ترکیبات دیگر با حالت عمودی نوشته شود؛ به شکلی که با خط کرسی زمینه، زاویه ۹۰ درجه را تشکیل ‌دهد.

خط کوفی بنایی بعد از دوره سلجوقی در تزئینات بناها و به‌ویژه در مساجد به کار برده می‌شد و سپس در دوره‌های ایلخانی و تیموری که دوره شکوفایی خوشنویسی ایرانی به‌شمار می‌رود، رفته‌رفته مراحل رشد خود را طی کرد و سپس در تزیینات سطوح داخلی و خارجی بناهای مذهبی و تزئینات ایوان‌ها در پشت و پهلوی قوس‌ها و بدنه مدور مناره‌ها به کار گرفته شد. نمونه‌های گوناگون خط بنایی در بناهای قدیمی از جمله صحن مسجد گوهرشاد در مشهد، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اردبیل، امامزاده محروق در نیشابور و سایر بناهای تاریخی و مذهبی ایران و کشورهای همسایه به وفور دیده می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این آثار به فرهنگسرای ابن‌سینا واقع در شهرک قدس ابتدای ایران زمین شمالی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۳۶۶۳۶۶ تمای بگیرند.