چاپ محصولات با چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال با توجه به وابستگی آن به وجود کامپیوتر، در کشور ما همگام با کامپیوتر وارد شد و کم کم توانست دنیای تبلیغات محیطی ما را تسخیر کند. سرعت عمل چاپ دیجیتال و تصویر زیبایی که خلق می کند چنان درودیوار محیط زندگی ما را در چنگال خود گرفته است که دیگر نمی توانیم از آن ها چشم پوشی کنیم. هرچه قدر هم تکنولوژی پیشرفت کند و شبکه های اجتماعی سهم زیادی از تبلیغات را بخواهند از آن خود کنند، باز زورشان به تبلیغات محیطی و لمس کردن و دیدن از نزدیک نمی رسد. چاپ دیجیتال هم این را می-داند که قافله را نمی بازد، هرروز برای آینده خود تلاش می کند، می جنگد تا بیشترین سهم تبلیغات محیطی را به چنگ آورد. مثال بارز آن به آمار درآمدزایی این چاپ بازمی گردد؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۰، ۸۵.۲ میلیارد دلار درآمدزایی داشته است، به‌عبارتی‌دیگر ۲۲۵ میلیارد نسخه محصول چاپی با روش دیجیتال تولیدشده است و این اعداد سال‌به‌سال در حال گسترش است، گواه این ادعا اگر دقت کنید؛ استفاده چاپ دیجیتال در همه محصولات چاپی با ابعاد مختلف است.

کارت ویزیت ها را دیده اید، بروشورها و کاتالوگ ها، پوشش های بسته بندی، لیبل ها، عکس ها، همگی با چاپ دیجیتال با فرمت متوسط امکان پذیر شده است. فرمتی که هر چیزی که در ابعاد a3 چاپ شود را پشتیبانی می‌کند به‌طوری‌که با هر سه روش چاپ دیجیتال که در فرصتی مناسب توضیح داده خواهد شد قابل انجام است. این زیرکی چاپ دیجیتال را نشان می دهد؛ زیرا هر چاپخانه ای بسته به دستگاه دیجیتال خود می تواند از این روش‌ها بهره برده و بازار چاپ محصولات متوسط را در دست بگیرد.

به پوسترها دقت کرده اید؟ عرض این نوع از محصولات چاپی تا ۱۵۰ سانتیمتر می رسد که چاپ دیجیتال فرمت بزرگ مخصوص این نوع از محصولات است و سعی می کند نگذارد محصولات با این ابعاد که A3 با عرض زیاد هستند به دست روش های چاپ رقیب سپرده شوند.

تاکنون به تبلیغات محیطی بسیار بزرگ که در گوشه‌کنار شهر نصب می شوند دقت کرده اید؟ محصولاتی که باید در معرض باد و باران قرار گیرند و گرمای نور خورشید را که بر تنشان می تابد تحمل نمایند. محصولاتی مانند بنر و استند. این محصولات عرضی بیشتر از ۱۵۰ سانتی متر دارند. جنس آن‌ها کاغذی نیست، از رنگ و تصاویر بهره می‌برند. آیا می توانید تصور کنید؛ چاپ دیجیتال از این نوع تبلیغاتی که به چشم می آیند چشم پوشی کند و میدان را به رقبا واگذار نماید؟

سازندگان دستگاه های چاپ دیجیتال ذهن بلندپرواز خود را در اختیار این چاپ قرار داده‌اند تا بال پرواز آن شوند و ادعای تصاحب همه آسمان ها را داشته باشند. چاپ دیجیتال با فرمت عریض پاسخ گوی این نوع محصولات چاپی است.

گروهی از خوانندگان شاید دوست داشته باشند درباره سطوح چاپی و ابعاد چاپ درروش دیجیتال بیشتر بدانند تا در هنگام تصمیم‌گیری درباره واگذاری چاپ محصولات چاپی خودآگاهانه و مقتصدانه و سریع عمل کنند و چاپخانه مناسب را بیابند به‌اصطلاح کار را به کاردان بسپارند.

چاپ دیجیتال برای سطح چاپ، دست شمارا باز گذاشته است به صورتی که کاغذها با گرماژهای مختلف می-توانید استفاده کنید. کاغذها با گرماژهای مختلفی که دارند بر ضخامت کار و کیفیت محصول چاپی شما بسیار تأثیر دارد. هرچه گرماژ کاغذ بیشتر باشد، کاغذ شما ضخیم تر است و وزن بیشتری دارد. در محصولاتی مانند کارت‌پستال و کارت تبریک از کاغذی با گرماژ بالا استفاده می کنند؛ اما کاغذ تراکت، گرماژ کم دارد. البته قابل‌ذکر است؛ در صنعت چاپ به‌طورمعمول گرماژ ۶۰ گرم استفاده می کنند. کاغذ فرقی نمی کند رول باشد و یا ورق، در هردو صورت در این نوع چاپ کاربرد دارد. در چاپ معرفی شده سطحی از جنس هایی به‌غیراز کاغذ هم برای چاپ کاربرد دارند، به همین دلیل شما می توانید سفارش بنر و فلکسی بدهید؛ اگرچه محدودیت‌هایی نیز در این زمینه دارد. البته باید اعتراف کنیم در چاپ دیجیتال رنگ های استفاده‌شده رنگ‌های اصلی هستند و استفاده از چندرنگ قیمت محصول چاپی شمارا بالا خواهد برد. درباره ابعاد هم در قسمت بالا ذکر کردیم در همه ابعاد این شیوه کاربرد دارد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از روش چاپ دیجیتال که سبب شده است مشتریان هرروز تمایل بیشتری به این روش نشان دهند؛ تحویل فوری آن است که در کنار تنوعی که به آن اشاره کردیم به‌عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی باشد که عجله دارند. محصول را اگر خود شما طراحی کرده باشید، می توانید به‌راحتی به چاپخانه سفارش دهید و درصورتی‌که چایخانه وقت داشته باشد و بسته به کار شما، چندساعته تحویل دهد. درست است کیفیت کار به‌اندازه افست نخواهد بود، اما افست که چند روز زمان نیاز دارد نمی تواند مثل چاپ دیجیتال کار شمارا با سرعت راه بیندازد.

گروهی از منتقدان هزینه تمام‌شده محصولات چاپ‌شده با چاپ دیجیتال را نقطه‌ضعف آن می دانند که البته با توجه به گران بودن مواد مصرفی این روش نسبت به رقیب دیرین آن یعنی چاپ افست طبیعی است. به همین دلیل توصیه می کنند؛ اگر تیراژ چاپ شما ۴۰۰ عدد به بالاست به روش دیگری مانند افست بیندیشید؛ زیرا چاپ دیجیتال در تعداد بالاتر صرفه اقتصادی ندارد. البته در صورت چاپ سیاه‌وسفید کارت ویزیت تا ۱۰۰۰ عدد ازلحاظ کیفیت و هزینه با روش چاپ دیجیتال برایتان بهتر از روش چاپ افست است. یک مزیت دیگر که در برابر منتقدان باید بیان کنیم؛ به این بازمی‌گردد که شما در روش هایی که واسط چاپ دارند، امکان تهیه نمونه و ادامه چاپ درصورت‌ تائید، ندارید، چون اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست؛ اما در این روش شما می توانید درخواست کنید؛ یک نمونه به شما تقدیم کنند، درصورتی‌که تائید کردید و یا تغییراتی اعمال کردید به ادامه چاپ بپردازند.

طرفداران روش افست ایرادی دیگر بر چاپ دیجیتال گرفته اند؛ کیفیت پایین تر آن نسبت به افست است. البته در مطلب بالا ما قبول کردیم که محدودیت رنگ وجود دارد، کارهای افست کیفیت بهتری دارند؛ اما در کارهای تک‌رنگ و یا سیاه‌سفید این چاپ کیفیت خود را حفظ می کند. البته طرفداران روش دیجیتال در پاسخ به روش افست این نکته را می گویند که کیفیت درروش افست به بی‌نقص عمل کردن در تهیه زینک، سالم و دقیق بودن دستگاه، دقت و مهارت نیروی کار، کیفیت مرکبی که استفاده می شود، مدیریت رنگ، رطوبت کاغذ، نمونه گیری های دقیق و تمیز بودن دستگاه و همچنین مدیریت مناسب کار چاپ بستگی دارد؛ اگر نقصی وجود داشته باشد، شاید کیفیت کار کمتر از چاپ دیجیتال شود. درصورتی‌که درروش دیجیتال نیروی کار نیاز به مهارت خاصی ندارند که در مراحل چاپ بتوانند مشکلی پیش بیاورند.