واردات کاغذ تحریر همزمان با افزایش تولید داخل

بر اساس آمار گمرک در ۱۰ ماهه امسال ۲۴۰ هزار تُن کاغذ تحریر وارد کشور شده که به گفته کارشناسان این صنعت، مصارفِ غیرضرور، موجب افزایش وارداتِ این کالا بیش از نیاز کشور شده است.

آمار‌ها از مصرف حدود ۲۰۰ هزار تن کاغذ تحریر در کشور خبر می‌دهد که از این میزان ۸۰ هزار تن را ۴ شرکت داخلی تولید می‌کنند و بقیه نیاز کشور از واردات تامین می‌شود. این آمار مصرف در حالی اعلام می‌شود که به گفته ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیاز کشور به کاغذ تحریر حدود ۱۸۰ هزار تن است.

یک تولید کننده کاغذ در این باره می‌گوید: واردات هر یک کیلو کاغذ یک دلار ارز را از کشور خارج می‌کند در صورتیکه ما می‌توانیم ۸۰ هزار تن تولید داشته باشیم و این امر نیازمند حمایت از تولیدکنندگان است.

ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران درباره وضعیت تولید کاغذ در کشور می‌گوید: در چند سال اخیر تولید کاغذ رشد خوبی داشته، در تولید انواع کاغذ به جز کاغذ تحریر تقریبا همه نیازمند‌های کشور را می‌توانیم تامین کنیم.

وی افزود: در حال حاضر اگر ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن کاغذ تحریر داخل کشور تولید شود تقریبا نیاز کشور برطرف می‌شود؛ زیرا میزان کاغذ تحریر مورد نیاز آموزش و پرورش برای چاپ کتاب‌های درسی حدود ۴۵ هزار تن و برای دفترچه‌های مشق حدود ۴۰ هزار تن است، برای ناشرین هم تقریبا ۳۵ تا ۴۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز است. بقیه کاغذ تحریر هم به دیگر مصارف مرتبط می‌رسد.

آمار گمرک نشان می‌دهد فقط در ۱۰ ماهه امسال ۲۴۰ هزار تن کاغذ تحریر و ۲۰۲ هزار تن خمیر کاغذ به ارزش ۲۳۶ میلیون دلار وارد کشور شده که به گفته کارشناسان اختصاص ارز ارزان، علت این افزایش واردات است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در این باره توضیح می‌دهد: همیشه ارز ارزان قیمت به کاغذ‌های وارداتی تخصیص یافته، اما به تولید داخل تعلق نمی‌گیرد. پس می‌توانیم به جرات و صراحت بگوییم قوانین بالادستی و حمایت‌های قانونی ما به نفع تولید نبوده است. به دلیل تخصیص ارز ارزان‌تر به واردات این محصول، کاغذ برای مصارف دیگر مثل کاغذ ساندویچ، جعبه شیرینی و بسته‌بندی مجدد و صادرات به کشور‌های همسایه استفاده می‌شود.

واردات کاغذ در حالی اتفاق افتاده که با احیای چند واحد تولیدی، امسال دستاورد‌های خوبی در افزایش تولید کاغذ رقم خورد.

رئیس جمهور شهریور ۱۴۰۲ گفت: تولید کاغذ در دوسال اخیر افزایش چشم گیری پیدا کرده به خصوص در حوزه کتب درسی که رقم بالایی دارد همه نیاز کشور با تولید داخل تامین می‌شود.

همچنین آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم خودکفایی در کاغذ کتاب‌های درسی در ۱۰ آذر ۱۴۰۲ گفت: امسال برای نخستین بار ۱۵۵ میلیون جلدکتاب درسی با کاغذ داخلی تولید می‌شود و این کار مهمی بود که با تشکیل کارگروه کاغذ در دولت سیزدهم انجام شد.

به گفته متولیان تولید کاغذ در کشور، حمایت از واحد‌های تولیدی، ضمن افزایش تولید، واردات را هم کاهش می‌دهد. این مقدمه‌ای برای رسیدن به رتبه ۳۲ تولید کاغذ و مقوا در جهان و افق دست یافتنی ۱۴۰۴ کشور است.