ساتیا نادلا: دورکاری نباید دائمی شود

نویسنده: یاشار فتحعلی زاده
با اینکه به دلیل بیماری کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای مختلف از کارکنان خود خواسته‌اند که فعالیتشان را به‌صورت دورکاری از خانه انجام دهند، ساتیا نادلا مخالف ادامه دورکاری است.

پس از شیوع بیماری کرونا بسیاری از کارخانه‌ها از بیم ابتلای کارکناشان به این بیماری مهلک تعطیل شدند. اغلب شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک نیز از کارمندانشان خواستند که به حالت دورکاری از خانه به فعالیتشان ادامه دهند.

در این بین برخی از شرکت‌ها به کارکنانشان اجازه دادند که در صورت علاقه می‌توانند به فعالیتشان حتی بعد از بیماری کرونا نیز به صورت دورکاری ادامه دهند. با اینکه از چنین طرحی استقبال فراوانی شده است؛ اما برخی ازجمله ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، مخالف دورکاری کارکنان هستند.

از دید ساتیا نادلا دورکاری دارای نقاط ضعفی نیز هست که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش تعاملات روزانه با کارمندان شرکت اشاره کرد. نادلا در مصاحبه‌ای گفت: «آنچه اکنون نبود آن را حس می‌کنم ملاقات حضوری با کارمندان است که بتوان با فردی که مقابلتان ایستاده صحبت کنید و قبل و بعد از مکالمه، تعاملی با یکدیگر داشته باشید.»

مایکروسافت از اولین شرکت‌هایی بود که حالت دورکاری را به کارمندان خود ارائه داد تا جانشان را در مقابل خطر ابتلا به بیماری کرونا ایمن سازد. همچنین مقامات شرکت گفتند که طی بیماری کرونا کمترین ضرر به درآمد مایکروسافت وارد شده است. با این حال، ساتیا می‌گوید که دورکاری کارکنان مایکروسافت برای او قابل تحمل نیست.

زمانی‌که ادامه دورکاری کارمندان مایکروسافت از نادلا پرسیده شد، وی گفت که نسبت به چنین اقدامی خوشبین نیست و از نگاه او باعث می‌شود که برخی اصول و ارزش‌های کسب‌وکار و تعاملات اداری خدشه‌دار شود. انتظار می‌رود از ماه اکتبر کارمندان مایکروسافت به محل کار خود بازگردند و فعالیتشان را مانند سابق از سر بگیرند.