سهمیه کاغذ مطبوعات کرمانشاه در هاله ای از ابهام

کرمانشاه- ایرنا- پس از تصویب سهمیه کاغذ برای نشریات مکتوب کرمانشاه، سخنانی در زمینه سهمیه ناعادلانه اختصاص کاغذ به آنها و محرومیت برخی دیگر از نشریه ها از آن به گوش رسیده و هم اکنون مدیران نشریات استان در انتظار پاسخ نهایی برای پیگیری ها توسط نمایندگان استان و ارگان های مربوطه به سر می برند.

به گزارش ایرنا، بحران افزایش قیمت کاغذ و چندبرابرشدن قیمت ارز از اواخر سال گذشته بر نشریات کرمانشاه همانند سایر استان ها سایه افکنده، این مشکل در کرمانشاه با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی نمود بیشتری یافت و پس از اینکه با افزایش قیمت زینک همراه شد موجب شد تا برخی از این نشریات از ادامه کار باز بمانند و آن دسته از نشریات که هنوز پابرجا هستند به صورت کم توان و بسیار محتاطانه به راه خود ادامه می دهند، نیرو تعدیل کرده و یا تیراژ خود را کاهش داده اند.

حتی قرارگرفتن کاغذ در لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی هم کارساز نشد تا اینکه در روزهای اخیر خبرهایی با عنوان تصویب سهمیه کاغذ یارانه ای برای نشریات مکتوب کرمانشاه از سوی خانه مطبوعات استان و وعده هایی برای پیگیری سهمیه فیلم و زینک برای روزنامه‌ها به گوش رسید که روزنه امیدی در صاحبان نشریات ایجاد کرد.

هنوز اندکی از این خبر نگذشته بود که سخنانی پیرامون سهمیه ناعادلانه کاغذ به نشریات استان از سوی مسوولان خانه مطبوعات به گوش رسید و عنوان شد که از ۴۰ نشریه فعال استان تنها ۱۷ نشریه سهمیه کاغذ دریافت کرده اند و سایر نشریات تاکنون از این سهمیه برخوردار نشده اند، از سوی دیگر عنوان شد که این سخنان و شبهات پیش آمده به دلیل اطلاعات اولیه بوده و قرار است توزیع سهمیه به صورت تدریجی، ماهانه و پس از بررسی وضعیت تیراژ نشریه صورت گیرد.

سهمیه ناعادلانه کاغذ به نشریات توسط استاندار و نمایندگان پیگیری شود

مدیرعامل خانه مطبوعات کرمانشاه به ایرنا گفت: با توجه به سهمیه کم و ناعادلانه کاغذ اختصاص یافته به نشریات لازم است استاندار و نمایندگان استان نسبت به این موضوع پیگیرهای لازم را انجام دهند تا حقی از نشریات کرمانشاه ضایع نگردد.

وحید نیشابوری با انتقاد از میزان سهمیه کاغذ یارانه ای اختصاص یافته به نشریات استان، اظهار داشت: مشخص نیست معاونت مطبوعاتی براساس چه معیاری این سهمیه ها را اختصاص داده است چرا که با بررسی سهمیه برخی از نشریات همتراز در سایر استانها مشخص شد که سهمیه در نظر گرفته شده برای نشریات کرمانشاه بسیار کم و ناعادلانه است.

وی افزود: متاسفانه از ۴۰ نشریه فعال استان تنها ۱۷ نشریه سهمیه کاغذ دریافت کرده اند و سایر نشریات تاکنون از این سهمیه برخوردار نبوده اند.

نیشابوری در ادامه با اشاره به شرایط خاص کرمانشاه به لحاظ اقتصادی، گفت: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی استان و نبود بخش دولتی و خصوصی قدرتمند برای حمایت از نشریات و همچنین وقوع زلزله مهیب ۲ سال گذشته و سیل ابتدای امسال، جا داشت کرمانشاه در تخصیص حمایت ها از جمله یارانه‌ها، کاغذ و زینک به شکل ویژه دیده می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

نیشابوری افزود: در ۲ سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان با توجه به شرایط اقتصادی و وقوع زلزله، بحث اختصاص یارانه ویژه به نشریات استان را مطرح کردیم، اما متاسفانه از سوی وزیر ارشاد اقدامی صورت نگرفت، همچنین به معاونت مطبوعاتی نیز این موضوع منتقل شد، اما از سوی این معاونت هم ترتیب اثری داده نشد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ورود استاندار و نمایندگان استان به این موضوع، گفت: از نمایندگان استان در مجلس و نیز استاندار کرمانشاه خواستار پیگیری این موضوع هستیم و در صورت لزوم مکاتبات لازم را انجام خواهیم داد.

مدیرعامل خانه مطبوعات کرمانشاه در پایان با اشاره به مشکل کمبود و گرانی زینک نیز گفت: درخواست های مکرر و مکاتبات متعددی با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در خصوص تامین زینک مورد نیاز استان صورت گرفته که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

سوءتفاهمات پیش آمده در زمینه اختصاص سهمیه براساس اطلاعات اولیه بوده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اختصاص سهمیه کاغذ به نشریات آغاز شده، گفت: برای توزیع سهمیه، در ابتدا معاونت مطبوعاتی از چاپخانه ای که نشریه در آن به چاپ می رسد اطلاعاتی همچون تیراژ نشریه گرفته می شود و برهمان اساس، سهمیه برای آن در نظر گرفته می شود پس از اطلاع رسانی، ارتباط مستقیم برقرار می شود و با هماهنگی وزارتخانه صاحب نشریه می تواند کاغذ خود را از مرکز و تاجری که کاغذ در اختیار دارد دریافت کند.

سهمیه ماهانه است

حجت الاسلام رحیم جعفری افزود: خبرهای داده شده در زمینه توزیع سهمیه کاغذ به نشریات براساس اطلاعات اولیه بوده ولی ظاهراً قرار بر این است تا سهمیه به صورت ماهانه تعلق گیرد، عده ای که در ابتدا این سهمیه را دریافت کردند براین باور بودند که این سهمیه سالانه است ولی به نظر می رسد که این سهمیه ماهانه و با تکرار همراه است، ممکن است با گرفتن تیراژ از چاپخانه اگر آمار آن بالا رفته باشد سهمیه بیشتری به نشریه داده شود.

وی معتقد است، آنچه که مهم است این است که در این مدت قبل از شروع سال جدید مکاتباتی انجام شد و لیست نشریات را به وزارتخانه ارسال کردیم و پس از عید نیز پیگیر این موضوع بودیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر برای وضعیت چاپخانه داران، افزود: در این جلسه که با هدف گرفتن سهمیه کاغذ همراه بود مذاکراتی با وزیر و دستیار وی برای پیگیری سهمیه کرمانشاه به صورت ویژه انجام شد که نامه آن پیرو همین پیگیری توسط استانداری به نگارش درآمد و همواره پیگیر توزیع عادلانه سهمیه بوده و هستیم.

نمایندگان استان و استانداری پیگیر اختصاص عادلانه سهمیه هستند

در ادامه نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موارد را به معاونت مربوطه اطلاع داده ایم و در انتظار اعلام نتایج پیگیری هستیم.

احمد صفری با بیان اینکه به نسبت دیگر استان ها به نشریات کرمانشاه کم لطفی شده، افزود: از ۲ هفته اخیر در این رابطه با عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها و برخی از اعضای کابینه دولت صحبت و مکاتبه ای در این زمینه انجام داده و قول مساعد آنان برای پیگیری را دریافت کردم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: از ۲۰ تیر برای بررسی نتایج و وعده ها، پیگیر می شویم و خواهان محفوظ ماندن حق کرمانشاه همانند دیگر استان ها در زمینه دریافت سهمیه کاغذ هستیم.

در پایان هدایت حاتمی، معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در راستای توزیع عادلانه سهمیه کاغذ، پیگیر این مقوله هستیم خاطرنشان ساخت که به زودی نتایج این پیگیری اطلاع رسانی خواهد شد.

سابقه روزنامه نگاری در استان کرمانشاه به حدود ۱۱۰ سال قبل باز می‌گردد و براساس اطلاعات موجود، اولین نشریه‌ای که در استان چاپ شده، روزنامه‌ای به اسم «کرمانشاه» بوده است.

براساس آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون ۸۱ نشریه محلی، ۳۶ پایگاه خبری برخط، ۲ پایگاه خبری غیربرخط و نمایندگی ۹۵ نشریه سراسری مکتوب در استان کرمانشاه فعالیت دارد.