نبود تولید و عدم نظارت بر ارز تخصیصی، کاغذ را گران و کمیاب کرد

فارس من| رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا توضیح‌داد نبود تولید و عدم نظارت بر ارز تخصیصی، کاغذ را گران و کمیاب کرد

رئیس کمیسیون صنایع اتاق و رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا نبود نظارت، معضلات ترخیص کالا از گمرک و همچنین تحریم را از مهم‌ترین دلایل گرانی کاغذ دانست.
نبود تولید و عدم نظارت بر ارز تخصیصی، کاغذ را گران و کمیاب کرد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در پی افزایش لجام گسیخته قیمت انواع کاغذ برخی از مصرف‌کنندگان از وضعیت کنونی گلایه‌هایی داشته‌اند.

یکی از فعالان این بخش با ثبت درخواست خود در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس خواهان پیگیری نبود کاغذ و فروش دو برابری برخی فروشندگان در شرایط کنونی شدند.

خبرگزاری فارس، گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلفی قبلاً در این زمینه انجام داده اما امروز علل این عدم نظارت را از ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق و رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا جویا شدیم. آنچه در ادامه می آید متن کامل مصاحبه با رئیس کمیسیون صنایع اتاق و رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا است.

وی اظهار داشت: دلیل کمبود و گرانی کاغذ تعارضی است که در تامین و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، دولت مصوب کرده که ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهد تا کاغذ مطبوعات و کتاب تامین شود.

روغنی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: دولت قصدش تخصیص است، اما منابع در اختیار وجود ندارد، الان داریم کالاهایی که چندین ماه است ثبت سفارش شده اما تامین اعتبار برای این کالا با مشکلاتی همراه است، بنابراین زمینه واردات کاغذ به شدت کم شده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه چرا تولید کنندگان داخلی کمک نمی‌کنند، قیمت کاغذ در بازار چند برابر شده تصریح کرد: ما طی سال‌های گذشته مدام این مطلب را یادآور شدیم حتی خبرگزاری فارس هم طی سال‌های گذشته در این راستا همراهی خوبی با تولیدکنندگان صورت داد اما برای تولید کنندگان ما فضا و مسیر مناسبی برای توسعه و گسترش کارشان وجود نداشت. بنابراین تولید داخل بدلیل عدم حمایت در گذشته ناکام بود،الان اگر تولیدکننده ای بخواهد تولید کند مستلزم واردات است. باز هم بحث تخصیص و تامین ارز در این مسیر پیش می‌آید، اما بحث دوم تحریم است. ممکن است تامین و تخصیص صورت گیرد، اما کشورهای اروپایی با ما کار نمی‌کنند و بحث تحریم پیش می‌آید و کارخانجات داخلی که قصد تولید داشتند آنها هم امکان تولید ندارند.

روغنی کنترل‌های آسیب زننده را مسئله دیگر دانست و خاطر نشان کرد: اینکه دولت ارز تخصیص داده و آن را تامین هم کرده درست،‌ دولت تا اینجا کنترل‌هایی داشته، اما نظارتی در عمده و خرده فروشی نظارتی وجود ندارد، چون ارز ۴۲۰۰ تخصیص می‌دهیم باید دولت تا انتها کنترل را انجام دهد. اینکه کسی که ارز گرفته و وارد کرده با قیمت مناسب عرضه می‌کند، تاثیرگذار است. این در حالی است که شبکه‌های مویرگی قیمتای دیگری می‌گویند.

وی افزود: پیشنهاد من این است دولت اجازه دهد با ارز آزاد نیمایی ثبت سفارش صورت گیرد. باید به واردکنندگان اجازه واردات بدهند در این صورت وفور کاغذ در بازار را خواهیم داشت. الان مصرف‌کنندگان از دو مسئله رنج می‌برند، اول اینکه کاغذی در بازار وجود ندارد نکته دوم گرانی بیش از حد است، اما واردات با ارز نیمایی موجب شکسته شدن قیمت‌ها خواهد شد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در پایان یادآور شد، الان توان تولید در داخل کشور وجود ندارد که تولید کرده و در اختیار مصرف کننده قرار دهیم، چون در گذشته حمایتهای لازم صورت نگرفته است؛ از سوی دیگر کسانی که ارز را دریافت کرده‌اند اینها بارهایشان مدتهاست در گمرک گیر افتاده‌اند. خود تحریمی بدتر از تحریم است. بنابراین سازمانها به حدی شرایط را سخت کرده‌اند که مسیر واردات هم با معضلات همراه شده است.

این سوژه توسط مخاطبان فارس من درخواست شده و خبرنگار فارس پیگیری کرده است. هرچند پیش از این، خبرگزاری فارس در گزارش و اخبار جداگانه به این مسئله پرداخته بود که می‌توانید؛‌ اینجا،‌ اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا ببینید.