دستگاه سیل وکیوم چیست؟ معرفی، انواع و موارد استفاده

از دستگاه سیل وکیوم در صنایع مختلف و مخصوصا در صنایع غذایی جهت بسته بندی محصولات متنوع استفاده می شود

به گزارش بازار، از دستگاه سیل وکیوم در صنایع مختلف و مخصوصا در صنایع غذایی جهت بسته بندی محصولات متنوع استفاده می شود و با قابلیت نصب سیستم های تزریق گاز و پمپ وکیوم امروزه به یکی از پرکاربردترین و پروفروش ترین دستگاه بسته بندی تبدیل شده است.

مدل های مختلف دستگاه سیل وکیوم ، با قابلیت خارج کردن هوای داخل ظروف و پلمپ کردن دهانه آن، با تعداد قالب ها و سرعت های تولید مختلف، ساخته می شوند. دستگاه بسته بندی سیل وکیوم از کارآمد ترین دستگاه های مورد استفاده در صنعت بسته بندی مواد غذایی است و وجود سیستم وکیوم در آن سبب شده تا مدت زمان ماندگاری محصولات مختلف افزایش یابد.

در این مقاله قصد داریم به توضیح این دستگاه کاربردی بپرداریم که چه استفاده هایی دارد و با چه مدل هایی می توان کسب و کار خود را آغاز نمود، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه سیل وکیوم چیست؟

استفاده از حرارت و یا امواج القایی به همراه پرس، برای چسبانیدن سلفون و یا فویل آلومینیوم در جهت پلمپ انواع بسته بندی ها، مبنای کار انواع دستگاه های بسته بندی سیل می باشد. همین امر انواع دستگاه های سیل را به دو دسته اصلی تقسیم کرده است که دستگاه سیل حرارتی و دستگاه سیل القایی هستند.

دستگاه سیل وکیوم یک دستگاه کاربردی و پر استفاده در دنیای عصر حاضر است که برای بسته بندی انواع محصولات مختلف به ویژه صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه با تخلیه هوای داخل ظرف و تزریق گازهای نگهدارنده، خاصیت نگه دارندگی محصولات را افزایش می دهد و قابلیت استفاده طولانی مدت از محصولاتی نظیر سالاد، سبزیجات، ماهی، گوشت، قارچ و خشکبار را فراهم می کند.

انواع دستگاه بسته بندی سیل وکیوم

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم به عنوان قرارگیری در دسته سیل های حرارتی با کمک پمپ وکیوم هوای موجود در ظرف جهت افزایش زمان ماندگاری محصول را تخلیه می کند.

دستگاه سیل وکیوم چیست؟ معرفی، انواع و موارد استفاده

از انواع دستگاه سیل وکیوم می توان به سیل وکیوم رومیزی، روتاری و خطی اشاره نمود که هر کدام از کاربرد و ویژگی هایی مخصوصی برخوردار هستند و در ادامه بیشتر به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم.

دستگاه سیل وکیوم رومیزی

این مدل دستگاه وکیوم قابلیت استفاده به دلیل ابعاد و اندازه مناسبی که در طراحی خود دارد برای فضاهای کوچک و کارگاهی گزینه مناسب و ایده آلی است و با صرف کمترین هزینه می توان کسب و کار خانگی با درآمد مناسبی راه اندازی کرد.

قالب دستگاه سیل وکیوم رومیزی با توجه به سایز و شکل ظرف ساخته می شود و کار با این دستگاه بسیار راحت است به گونه ای که با قرار دادن ظرف داخل قالب دستگاه، طی حرارتی که اعمال می شود، سلفون بر روی ظروف قرار می گیرد و پرس می شود و در نهایت سیل ظرف انجام می گیرد.

این دستگاه در سه مدل دستی، نیمه اتومات، اتومات طراحی و ساخته می شود که خریداران می توانند متناسب با نیاز و بودجه ای که در نظر گرفته اند، اقدام به خرید کنند.

دستگاه سیل وکیوم روتاری

دستگاه سیل وکیوم روتاری برای بسته بندی انواع مواد غذایی نظیر غذاهای آماده و نیمه آماده، لبنیات، سبزیجات، ترشی و… مناسب می باشد و با قالب چرخشی یا گردانی که در ساخت خود دارد، برای ظرفیت های نسبتا بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این مدل دستگاه مزیت هایی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرعت بالا در زمان بسته بندی
جلوگیری از اتلاف وقت
سیل کردن دو یا چهار ظرف به صورت همزمان
مجهز به نمایشگر لمسی جهت انجام زمان سیل و درجه حرارت
مجهز به چشم الکترونیکی و سنسور جخت تنظیم سلفون
و…

با انتخاب این دستگاه می توان در ظرفیت های متوسط کسب و کار پردرآمدی را آغاز نمود و محصولات با بسته بندی باکیفیتی را وارد بازار کرد.

دستگاه سیل وکیوم خطی

دستگاه سیل وکیوم خطی که در انواع تک لاین، دو لاین و سه لاین طراحی و ساخته می شود برای پلمپ کردن درب ظروف در ابعاد و اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

امکان نصب پرکن، تزریق گاز، تاریخ زن بر روی این دستگاه وجود دارد و برای کارگاه ها و کارخانه هایی که سرعت تولید بالایی دارند، کاربردی است.

موارد استفاده از سیل وکیوم

دستگاه سیل وکیوم با توجه به تنوع و مدل های مختلفی که دارد، از کاربردهای ویژه ای برخوردار است که امروزه شاهد استفاده زیاد این دستگاه در منازل، کارگاه های تولید و کارخانه های بزرگ صنعتی هستیم و جهت بسته بندی در صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی و…مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

صنایع غذایی

دستگاه سیل وکیوم کاربرد گسترده ای برای بسته بندی انواع مواد غذایی دارد و خریداران با خرید این دستگاه می توانند انواع محصولات غذایی مختلف را در ابعاد و اندازه و شکل های مختلف بسته بندی کنند.

دستگاه سیل وکیوم چیست؟ معرفی، انواع و موارد استفاده

گوشت، ماهی، انواع غذاهای آماده و نیمه آماده، انواع سبزیجات، انواع سالاد، انواع ترشی جات، انواع خشکبار، قارچ و … از نمونه محصولات غذایی هستند که با بسته بندی توسط دستگاه سیل وکیوم، از کپک زدن، بو گرفتن، اکسیده شدن و… جلوگیری می شود.

صنایع دارویی و بهداشتی

به دلیل اهمیت بالایی مواد دارویی و بهداشتی، بسته بندی آن ها باید مطابق با استاندارد های روز دنیا باشد و به صورت بهداشتی به مصرف کنندگان عرضه شود، بنابراین انتخاب نوع بسته بندی این محصولات باید با حساسیت بالایی انجام گیرد.

برای بسته بندی صنایع دارویی و بهداشتی می توان از دستگاه سیل وکیوم استفاده نمود که برای پملپ انواع ظروف پلاستیکی کاربرد دارد و محدودیتی در شکل ظاهر ظروف ایجاد نمی کند.

مزیت استفاده از دستگاه سیل وکیوم

با استفاده از دستگاه سیل وکیوم می توان بسته بندی های متفاوتی مطابق با سلیقه و نیاز افراد ایجاد نمود که در اینجا ما به چند نمونه از مزایای استفاده از سیل وکیوم اشاره می کنیم:

جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن مواد غذایی و دیگر محصولات مختلف
جلوگیری از بو گرفتن مواد غذایی
حفظ تازگی، طراوت محصول
حفظ رنگ، شکل، طعم و مزه
برخورداری از سلامت و بهداشت کامل
حمل و نقل آسان محصولات
انتخاب آزادانه قالب ها و اندازه های بسته بندی
مانیتور کردن روند کاری دستگاه و استفاده راحت آن
تعیین کردن میزان کشش وکیوم
قابلیت پانچ کردن و پرس اتوماتیک ظروف
باز و بسته نمودن رول توسط دستگاه

با توجه به مزیت هایی که اشاره کردیم، می توان با کمک این دستگاه بسته بندی های کاملا شکیل و مشتری پسند را تولید نمود و برای عرضه به بازار ارائه کرد.