رشته تخصصی چاپ در دانشگاه ایجاد می‌شود

همدان- مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایجاد رشته تخصصی چاپ در دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر ابراهیمی پنجشنبه در مراسم گرامیداشت و تجلیل از فعالان صنعت چاپ استان همدان، اظهار کرد: سال گذشته در مراسم گرامیداشت صنعت چاپ همدان، موضوعی با عنوان استانی شدن اتحادیه‌های چاپ مطرح شد که برای پیگیری این موضوع ملاقاتی با رئیس اتاق اصناف کشور داشتم و مکاتباتی انجام شد.

ابراهیمی با بیان اینکه استانی کردن اتحادیه چاپخانه داران همت ویژه ای را می‌طلبد، گفت: با احترامی که برای قانون در زمینه تشکیل اتحادیه‌ها دارم، صنعت چاپ یک صنعت ویژه، فاخر کامل و اکمل همه صنایع است و ارزش افزوده‌ای که به تمام صنایع می‌بخشد، صنعت چاپ است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه همگن شدن این صنعت با سایر صنایع چندان سنخیتی ندارد، تصریح کرد: موضوعی که صنعت چاپ در گستره کاری و مسائل مربوط به آن دارد، نمی‌توان آن را به صورت اختصاصی در حوزه صنعت یا فرهنگ قرار داد، چاپ فراصنعتی است که در همه حوزه‌ها تأثیرگذار است.

وی فعالیت صنعت چاپ را در چهار حوزه نشر، بسته‌بندی، تبلیغات و صنعتی عنوان کرد و افزود: باید با نگاه ویژه به صنعت چاپ در همدان، بتوانیم اتحادیه مستقل در استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مقام سوم اقتصاد را داراست، گفت: کشور ما در خاورمیانه در جایگاه چهارم فعالیت‌های صنعتی قرار دارد.

ابراهیمی با تاکید براینکه صنعت چاپ هم از ظرفیت بالایی از بعد ناوگانی برخوردار است و هم تأمین کننده نیاز داخلی است و هم تأمین کننده بسیاری از سفارشات خارجی، گفت: امروز شاهد صادرات قابل توجه به کشورهای مختلف هستیم.

وی توانمندسازی را نیاز مبرم صنعت چاپ برشمرد و گفت: فعالان، تولید کنندگان، دولت و مجلس برای دستیابی به این هدف باید کنار هم قرار بگیرند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای این موضوع دارد.

وی ضمن بیان برخی از عملکردهای دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: توجه به حوزه آموزش و پیگیری امور به تسهیلات از جمله این اقدامات است.

ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه آموزش اتفاقات خوبی را شاهد بودیم، گفت: مقدمات تفاهم‌نامه با یکی از دانشگاه‌های فنی کشور برای تأسیس مرکز آموزش چاپ آماده شده و برای ایجاد رشته‌های مرتبط در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پیگیر هستیم تا در آینده نزدیک شاهد انعقاد این تفاهم‌نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه باشیم.