صنعت چاپ نیازمند آمار و نقشه راه/سند تحول این صنعت تدوین می‌شود

ایسنا/مرکزی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صنعت چاپ به یک نقشه راه و آمار نیاز دارد، گفت: تنظیم و تدوین سند تحول صنعت چاپ کشور یکی از برنامه های مهم وزارت ارشاد است.

علی‌اکبر ابراهیمی یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ در جریان سفر به شهرستان زرندیه، تغییر شرایط چاپ نسبت به سال‌های قبل را یکی از مهمترین مشکلات صنعت چاپ کشور دانست و اظهار کرد: یک زمانی مشتری به دنبال چاپ بود، اما در حال حاضر چاپ بدنبال مشتری است و این رویه بدلیل تغییر تقاضا در بازار چاپ صورت گرفته است.

وی در ادامه از معافیت مالیاتی پنج نفر از شاغلین واحدهای چاپ خبر داد و اجرای این قانون را لازم‌الاجرا دانست و گفت: در دنیای کنونی که شاهد تغییر در تکنولوژی‌ هستیم، باید سیستم‌های صنعتی بویژه در حوزه چاپ و نشر متناسب با پیشرفت در تکنولوژی تغییر پیدا کرده و از سنتی به مدرن تبدیل شوند.

ابراهیمی افزود: صنعت چاپ صرفا یک صنعت راهبردی و فرهنگی با بهره گیری از ابزار هنر و ترکیبی از رنگ، طرح، نقش و … است و صرفا یک صنعت مکانیکی نیست.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ به یک نقشه راه و آمار نیاز دارد، افزود: تنظیم و تدوین سند تحول صنعت چاپ کشور یکی از برنامه های مهم وزارت ارشاد است و با توجه به تاکید مقام عالی وزارت بر تهیه این سند، کارهای آن آغاز شده و امیدواریم صنف چاپ به ما کمک کند.

ابراهیمی در ادامه، سه حوزه برنامه ریزی شده دفتر امور چاپ و نشر را شامل حوزه مهارتی با همکاری سازمان فنی و حرفه ای، حوزه متوسطه راه اندازی رشته چاپ در هنرستان ها و حوزه پژوهشی و تاسیس انیستیتو چاپ در یکی از دانشگاه های کشور بیان کرد.

به گزارش ایسنا، همزمان با سفر دکتر یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان مرکزی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان زرندیه حضور یافت و از نزدیک با مسائل و مشکلات فرهنگی و بالاخص چاپ ونشر این شهرستان قرار گرفت.

وی در ابتدای ورود به شهرستان زرندیه با حضور در شهرک صنعتی پرندک از شرکت چاپ داروپات شرق بازدید کرده و ازنزدیک با روند تولید و مسائل و مشکلات این مجموعه آشنا شد.

ابراهیمی در ادامه با حضور در سالن جلسات اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان در جلسه‌ای که با حضور تعدادی از مسئولین شهرستان از جمله معاون فرماندار، فرماندهی انتظامی، رئیس اتاق اصناف، رئیس اداره راهداری و مدیران واحدهای چاپ شهرستان برگزار شد شرکت کرد و پای بیان دغدغه‌ها و صحبت‌های آنها نشست.