چاپ دیجیتال و چاپ افست چیست؟

اصطلاحات “چاپ دیجیتال و چاپ افست” را زیاد شنیده اید. چاپ دیجیتال و چاپ افست به دو روش متمایز چاپی گفته می شود که عملیات چاپ با دستگاه های خاصِ این روش ها صورت می گیرد. با توجه به ویژگی هایی که هر کدام از این روش‌ها دارند، می توان فهمید که چه نوع سفارشات و در چه حجمی از تیراژ، متناسب با چاپ دیجیتالی یا افست است؟ چاپخانه های معتبر پاسخ گوی نیاز شما در هر دو روش دیجیتالی و افست با بهترین نتیجه هستند. با این وجود ما بر آن شدیم تا در این مقاله برای آشنایی شما با روش های چاپ و کمک به انتخاب آسان و درست شما، پیرامون چاپ دیجیتال و چاپ افست به بحث بنشینیم. با ما همراه باشید.
چگونگی چاپ دیجیتالی

چاپ دیجیتالی با دستگاه ها یا چاپگر های لیزری سر و کار دارد؛ چاپگرهایی تمام اتوماتیک که نیاز به تنظیم دستی ندارند. (در برابر ماشین آلات دستی و یا نیمه اتوماتیک). انجام سفارشات چاپی با سرعت بالا در کمترین زمان، بزرگ ترین کارایی و مزیت چاپ دیجیتالی است. در این روش به جای کاربرد تونر از مرکب های رنگی استفاده می شود و عمل چاپ بر روی انواع کاغذها انجام می گیرد. خروجی چاپ دیجیتالی الکتروگرافی است که کیفیت بی نظیری دارد. روش کار چاپ دیجیتالی، باردار کردن درام چرخان توسط لیزر است. به این ترتیب تونر موجود روی سطح کاغذ ذوب می شود و به وسیلۀ مرکب های پودری که تونر نامیده می شوند، تصویر به وجود می آید. به سیستم چاپ دیجیتالی، سیستم تونری گفته می شود که در برابر سیستم جوهر افشانی قرار می گیرد و از سرعت بالاتری هم نسبت به روش جوهرافشانی برخوردار است. دستگاه های دیجیتالی را می توان به اسکنر متصل کرد و عملیات کپی و لیزری انجام داد. مزیت فوق العادۀ این دستگاه ها امکان کاربرد رنگ های اسپات در قالب کانال های رنگی جداگانه و چاپ شش رنگ HI-FI است. معمولاً تیراژهایی با تعداد کم به واسطۀ نشر رومیزی به این شیوه انجام می شود.

چگونگی چاپ افست

چاپ افست نوعی دیگر از چاپ در کنار روش دیجیتالی است. این روش چاپ دامنۀ وسیع تری دارد و رایج ترین و قدیمی ترین نوع چاپ در ایران و جهان محسوب می شود. در چاپ افست، چاپ روی سطوح کاغذی، فلزی و نایلونی انجام پذیر است و تیراژگان بالای هزار عدد را پشتیبانی می کند. دستگاه ها یا چاپگرهای مخصوص چاپ افست قادر به چاپ در ابعاد بزرگ هستند، از قبیل سایزهای ۵ در ۳۵، ۷۰ در ۱۰۰ و ۱۰۰ در ۱۴۰. مشتریان چاپ افست را بیشتر می پسندند و خوب این به دلیل کیفیت بسیار خوبی است که دارد. در چاپ افست رنگ ها به طور جداگانه روی کاغذ درج و سپس ترکیب می شوند. روش کار این است که یک ستون (یا استوانه) رنگ در این دستگاه ها وجود دارد که هر بار با مکش کاغذ، یک رنگ را چاپ می کند. البته برخی چاپگرها هم دو یا چهار رنگ را با یک مکش چاپ می کنند. چاپگرهای افست، با قابلیت چاپ ۵ رنگ به بازار عرضه می شوند. به عبارت دیگر این دستگاه ها، در کنار قابلیت چاپ همزمان CMYK چاپ رنگ پنجمی را هم می توانند انجام دهند، به عنوان نمونه رنگ های ساختگی یا ورنی.
معایب و مزایای چاپ دیجیتال

هزینۀ چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست، بیشتر است و این روش چاپ گران تری است. اما هزینۀ گزاف چاپ دیجیتال باعث صرفه جویی شما در هزینه های دیگر در امر چاپ می شود. شما در تیراژهای کم تعداد می توانید در هزینۀ تهیۀ پلیت های چاپ صرفه ببرید. حذف پلیت در چاپ دیجیتال و دریافت اطلاعات مستقیم از کامپیوتر و چاپ بدون واسطه به همراه کالیبراسیون دستگاه چاپ برای تیراژ پایین حتی یک نسخه (مثلاً تهیۀ نمونه) را امکان پذیر می کند. امکان چاپ فوری سفارشات در تیراژ محدود از مزایا و معایب چاپ دیجیتالی است. اگر سفارشی با تیراژ بالا دارید، چاپ افست بهترین گزینه است. چاپ افست، نا محدود است. روش دیجیتالی همچنین به شما امکان تغییر تصاویر و اطلاعات متغیر در هر برگ چاپی را می دهد. اگر همۀ ویژگی ها را بسنجیم با توجه به تیراژ پایین سفارش شما، چاپ دیجیتال می تواند مقرون به صرفه هم باشد.
گرایش بازار چاپ به سمت دیجیتالی

چاپ دیجیتال و چاپ افست هر کدام ویژگی هایی دارند و هر کدام متناسب با نوعی سفارش هستند. اما در حال حاضر بازار چاپ در جهان به سمتی می رود که چاپ دیجیتالی در رقابت با چاپ افست، گوی سبقت را برباید. چاپ دیجیتالی در حال ارتقای مواردی است که به واسطۀ آن موارد رفته رفته جایگاه برتر را حائز شود. پایین آوردن هزینۀ هر برگ چاپی، بالا بردن تیراژ، عدم استفاده از نیروی انسانی و تمرکز بر افزایش کیفیت از این موارد است. در چاپ دیجیتالی جوهر یا تونر درون کاغذ نفوذ نمی کند، بلکه بر خلاف چاپ افست، لایۀ نازکی روی سطح به وجود می آورد که گاه با استفاده از مواد اضافی و پوششی به وسیلۀ حرارت یا تابش UV موجب تثبیت آن می شوند. چون مرحلۀ لیتوگرافی پیش از چاپ حذف می گردد، سرعت چاپ بالاتر می رود.

دیگر تفاوت های چاپ دیجیتالی و افست

مسألۀ زمان در چاپ افست مطرح است. چاپ افست با سرعت کمتری و صرف زمان بیشتری صورت می گیرد. اما در عوض چاپ افست با استفاده از دستگاه هایی کار می کند که به منظور چاپ در تیراژ میلیونی تعبیه شده اند. کیفیت بهتری دارد و رنگ ها زنده تر به نظر می رسند. در چاپ دیجیتالی با کشیدن دست امکان پاک شدن رنگ وجود دارد. همچنین در چاپ افست برش های دقیق تر و زیباتری صورت می گیرد. از مزایای دیگر چاپ دیجیتالی این است که در احتساب هزینه هر برگ چاپی قیمت ثابتی دارد و بر خلاف افست، به تعدا نسخه های چاپی مرتبط نیست. هدر رفتن مواد شیمیایی و تولید کاغذ باطله در روش دیجیتال وجود ندارد. چاپگر دیجیتالی قادر است در هر دور، متن یا تصویر متمایزی را چاپ کند. این در حالی است که چاپ افست فقط اطلاعات اولیه را چاپ می کند و امکان تغییر اطلاعات در چاپ افست وجود ندارد. در هر صورت ما در کنار شما آماده ایم که هر نوع سفارشی در هر ابعاد و تیراژگانی را با هر روش چاپی که بخواهید، بپذیریم و به بهترین وجه ممکن تحویل دهیم. از حسن انتخاب شما سپاسگزاریم.