اقتصاد رانتی و ناشران دوپینگی

مدیر انتشارات عهدمانا معتقد است مسئولان جدید خانه‌ کتاب، که در دولت تازه، توزیع کاغذ تعاونی را به‌دست گرفته‌اند، متأسفانه دچار اشتباه محاسباتی و عملکردی شده ‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: رضا مصطفوی، نویسنده و مدیر انتشارات عهدمانا در یادداشتی درباره کاغذ دولتی برای استفاده ناشران نوشته و آن را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

عنوان این یادداشت، «ضربه رقابت رانتی در توزیع کاغذ در بازار نشر» است و مشروح آن در ادامه می آید؛

«چند روز دیگر، با آغاز سال نو، دوباره هزینه‌های کاغذ، چاپ و صحافی، یکی‌دوپله بالاتر خواهد نشست؛ اما با این‌حال، معتقدم کتاب‌خوان‌های جامعه همچنان رو به افزایش‌اند. کتاب‌خوان‌ها برای رسیدن به کتاب مطلوبشان، راه‌های مختلفی دارند؛ یا دیجیتالش را می‌خوانند یا کاغذی‌اش را می‌خرند و یا امانت می‌گیرند. کتاب یک کالای ضروری برای خیلی از زندگی‌هاست که هرگز از سبد خریدشان حذف نخواهد شد. کتابِ خوب را مردم می‌بینند، می‌خرند و می‌خوانند؛ حتی اگر بایکوتش کرده باشند. پس بازار کتاب همیشه رونق دارد.

اگر دولت دست از اقتصاد کتاب و ناشران بردارد، و همه‌ی ناشران، به‌طور یکسان، هزینه‌های خود را از بازار آزاد تأمین کنند، در کوتاه‌مدتی کم‌تر از شش‌ماه، بازار رقابت سالم برای تولید کتاب خوب و ارزان‌تر برای فروش بیش‌تر شکل می‌گیرد و نرخ کتاب، به تعادلی می‌رسد که خوانندگان آن نیز سبد خرید خود را در میان این بازار آسوده‌خاطر تأمین می‌کنند.

مسئولان جدید خانه‌ی کتاب، که در دولت تازه، توزیع کاغذ تعاونی را به‌دست گرفته‌اند، متأسفانه دچار اشتباه محاسباتی و عملکردی شده و با توزیع نادرست کاغذ تعاونی در میان قشر خاصی از ناشران، این «رقابت اقتصادی» را تبدیل به «رقابت رانتی» کرده‌اند. با این‌کار، هم کمر تاجران و واردکنندگان کاغذ را شکسته‌اند و هم سر ناشران بیگانه و آشنا را. چطور؟

اختلاف قیمت کاغذ تعاونی، با کاغذ آزاد، در هر بند، بیش از چهار برابر است. ناشری که کاغذش با ۱۳۰ هزار تومان تأمین می‌شود، با ناشری که کاغذش با ۵۵۰ هزار تومان تأمین می‌شود، نباید قیمت مشابهی روی کتاب‌هایشان بگذارند. بر فرض این‌که ناشر برخوردار از حمایت‌های دولتی، کتاب خود را متناسب با هزینه‌ها و کاغذ تعاونی‌اش نرخ‌گذاری کند، آیا ناشران نابرخوردار می‌توانند نرخ‌های خود را به نرخ‌های آنان، که هزینه‌هایی چهار برابر کم‌تر از آنان داشته‌اند برسانند؟

نتیجه‌ی این‌دست رانت‌پردازی و مدیریت نادرستِ منابع مالی، پرورش‌یافتنِ مجموعه‌ای از ناشران دوپینگی است که دیگر فعالانِ نابرخوردار عرصه‌ی نشر را وادار به رقابت با این دوپینگی‌ها می‌کند. طبیعی است که ناشران ضعیف‌تر، توان رقابت با ناشران دوپینگی را نخواهند داشت. حالا اگر این رقابت در میان چند ناشر هم‌سو ایجاد شده باشد، که نتیجه مشخص‌تر است.

متولیان امر اگر می‌خواهند رونقی به صنعت نشر بدهند، نخست باید این‌دست حمایت‌ها را که شاید بیشتر «صنعت مسکن» را رونق دهد تا «صنعت نشر» را، رها کنند. اگر هم می‌خواهند با این روش ادامه دهند، امکانات را به‌طور عادلانه و متناسب تقسیم کنند تا کاغذهای دولتی راهی بازار ظهیرالاسلام نشود و به امنیت شغلی و سرمایه‌ای واردکنندگان آسیب نزند.

اما بهتر از آن، این است این هزینه‌ی از بیت‌المال را عموم مصرف‌کنندگان جامعه دریافت کنند. در این‌دست برنامه‌ریزی و سهمیه‌بندی فرهنگی، به‌جای اینکه کتاب‌هایی خاص یا گروه‌هایی خاص حمایت شوند، جامعه‌ی کتابخوان بیشتر تقویت می‌شود و این بازار کتاب است که شلوغ‌تر از گذشته می‌شود. طبیعی است این تخصیص و بخشش ناعادلانه‌ی بیت‌المال، هرگز محصول انسان‌ساز و تشکیلات‌ساز تحویل جامعه نخواهد داد.

عهدمانا البته خود را ناشر ضعیفی نمی‌داند و با وجود این‌که از این‌دست حمایت‌های دولتی کاملاً بی‌بهره است، یکی از مؤثرترین و موفق‌ترین ناشران ایران است که با تکیه بر روش خاص خود در فروش کتاب از طریق «مقرهای کتاب»، بنیان تازه‌ای در ایجاد شبکه‌ی کتابخوانان گذاشته است و در این‌زمینه بدون بخل‌ورزی و صرفاً با هدف ترویج معارف و فرهنگ اسلامی، حتی کتاب‌های ناشران دوپینگی را نیز در چرخه‌ی توزیع خود حمایت کرده و خواهد کرد.

اما دوستانه و برادرانه توصیه می‌کنم: صنعت نشر را با دوپینگ‌های ناشیانه، بیمار نکنید.»

یارانه کاغذ سال آینده با تخصیص ارز موردنیاز افزایش می‌یابد

ساوه – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به فراهم شدن ارز موردنیاز، امیدواریم یارانه کاغذ در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، «محمد مهدی اسماعیلی» شامگاه پنجشنبه در جریان سفر به شهرستان زرندیه در جمع خبرنگاران گفت: عدالت فرهنگی شعار بنیادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم بوده و به همین دلیل باید برای جبران مشکلات و کمبودهای زیرساختی اهتمام ویژه صورت گیرد.

وی بیان کرد: مشکلات زیرساخت‌های فرهنگی در شهرستان زرندیه مورد بررسی گرفت و در گام نخست مقرر شد تا الزامات اولیه شامل تکمیل زیرساخت‌ها، حمایت از موسسات مردمی و فعالان فرهنگی و هنری انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مجتمع فرهنگی هنری زرندیه با توجه به نیاز شهرستان تکمیل خواهد شد در حالی که حمایت از موسسات مردمی و فعالان هنری رسانه‌ای از طریق صندوق اعتباری هنر نیز در دستور کار است.

به گفته اسماعیلی، بخشی از مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر در فرصت کوتاه حل خواهد شد که گامی موثر در تقویت و ارتقاء این حوزه محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای حمایت از نشریات و با توجه به فراهم شدن ارز موردنیاز امیدواریم یارانه کاغذ در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد.

وی تصریح کرد: افزایش نیروی انسانی مطابق الگو و همچنین افزایش قابل ملاحظه اعتبارات فرهنگی در شهرستانهای استان مرکزی در اولویت قرار دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه نیز گفت: این شهرستان با وجود نزدیکی به پایتخت اما مانند شهرستانهای مرزی با محرومیت مواجه است.

احمد جوانمرد اظهار داشت: امکانات زیرساختی فرهنگ و هنر در این شهرستان بشدت ضعیف است و سالهاست بدلیل کمبود اعتبار معطل تکمیل سالن اداره فرهنگ و ارشاد هستیم.

به گفته او، بودجه فرهنگی اداره ارشاد زرندیه در سال جاری پنج میلیون تومان بود که امکان اجرای برنامه و فعالیت های مرتبط را تضعیف کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه وارد شهرستان ساوه شد و پس از بازدید از پروژه پردیس سینمایی و مجتمع فرهنگی هنری شهرک علوی و نشست با اهالی فرهنگ و هنر راهی شهرستان زرندیه شد.

نگاهی دقیق تر به دورپا المپیک صنعت چاپ

سابقه نمایشگاه چاپ و تجهیزات چاپی دروپا به عنوان بزرگترین نمایشگاه چاپ بین المللی در جهان به سال ۱۹۵۱برمی گردد نمایشگاهی که ابتدا هر چهار سال یکبار برگزار می شد و از این دوره قرار است که هر سه سال یکبار در دوسلدورف آلمان برگزار شود.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه دوسلدورف در ایالت نورت وستفالن آلمان برگزار می شود و مورد استقبال صنعتگران حوزه چاپ قرار می گیرد وهزاران کارشناس متخصص در قالب شرکت های معتبر و بزرگ چاپی در دنیا در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. واژه دروپا مرکب از دو واژه آلمانی druck و papier یعنی همان print و paper است.
شرکت ها و برندهای مطرحی چون Agfa Graphics, Océ N.V., Muller Martini, EIZO, Hewlett-Packard, Punch Graphix, Flint Group, Heidelberger Druckmaschinen, Manroland, Kern, Pitney Bowes, Xerox, Kodak, Canon, Transeomedia, DirectSmile, Konica Minolta, Ricoh, Martin Automatic, Komori Corporation, Fujifilm, Siegwerk, Inspectron and Koenig & Bauer AG و بسیاری از شرکت های نام آشنای دیگر با ارائه محصولات به روز خودسعی دارند که آخرین دستاوردهای این حوزه را به جهانیان عرضه کنند.

                           جدول تاریخچه مشخصات نمایشگاه دروپا از ابتدا تا امروز


سال برگزاری نمایشگاه
فضای نمایشگاه به متر مربع بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف غرفه داران از کشورهای مختلف مهمترین رویدادهای هر دوره رئیس   
۱۹۵۱ ۱۸,۴۵۰ ۱۹۵,۱۸۵ ۵۲۷ from 10 “Platen Press” with 5.000 printed sheets/h Hubert Sternberg
۱۹۵۴ ۳۵,۰۰۰ ۲۲۶,۳۸۸ ۷۶۴ from 13 Stereotype-engraving machine Hubert Sternberg
۱۹۵۸ ۴۳,۰۰۰ ۱۸۵,۹۳۶ ۶۸۸ from 13 Phototypesetting Hubert Sternberg
۱۹۶۲ ۴۸,۰۰۰ ۱۸۰,۴۸۳ ۶۷۸ from 16 Offset printing Hubert Sternberg
۱۹۶۷ ۵۷,۷۸۵ ۲۱۴,۶۹۴ ۹۴۵ from 19 Stacker Hubert Sternberg
۱۹۷۲ ۱۰۰,۷۸۹ ۲۶۸,۷۱۳ ۹۵۸ from 27 Small offset printing with 8.000 sheets/h Kurt Werner
۱۹۷۷ ۹۹,۶۳۹ ۲۸۴,۸۰۶ ۱۱۰۸ from 22 UV-hardening colors Kurt Werner
۱۹۸۲ ۱۰۴,۲۹۱ ۲۹۳,۰۵۹ ۱۲۷۵ from 29 Web offset printing Kurt Werner
۱۹۸۶ ۱۲۲,۷۱۱ ۳۷۳,۶۵۶ ۱۴۶۵ from 33 Data Exchange Kurt Werner
۱۹۹۰ ۱۲۶,۸۱۱ ۴۴۴,۲۱۴ ۱۷۶۰ from 36 Fully digitized machines and secondary systems Kurt Werner
۱۹۹۵ ۱۴۲,۰۵۶ ۳۸۵,۰۹۸ ۱۶۷۰ from 44 Computer to plate Hans-Bernhard Bolza-Schünemann
۲۰۰۰ ۱۵۸,۸۷۵ ۴۲۸.۲۴۸ from 171 ۱۹۴۳ from 50 Complex solution providers Albrecht Bolza-Schünemann
۲۰۰۴ ۱۶۱,۰۰۰ ۳۹۴.۴۷۸ form 127 ۱۸۶۶ from 52 Networking, Book-on-Demand Albrecht Bolza-Schünemann
۲۰۰۸ ۱۷۵,۲۷۲ ۳۸۹,۹۹۳ ۱۹۶۸ from 53 Digital technologies Albrecht Bolza-Schünemann
۲۰۱۲ ۱۶۵,۱۵۹ ۳۱۴,۵۰۰ ۱۸۴۴ from 52 Hybrid-Technologie, Nano ink, Printed electronics Bernhard Schreier
۲۰۱۶ Claus Bolza-Schünemann

این جدول می تواند بهانه ای باشد برای تحلیل تاریخچه و کیفیت نمایشگاه دروپا. اگر با کمی دقت به جدول برگزاری نمایشگاه در سالهایی که برگزار شده است توجه کنیم به نکات جالب و قابل توجهی بر می خوریم به عنوان مثال بر اساس این جدول متوجه خواهیم شد که تعداد بازدیدکنندگان دوره های مختلف دچار نوساناتی بوده است.

در نمایشگاه سال ۱۹۵۴ با اینکه غرفه داران مثل دوره های گذشته افزایش یافته اند اما تعداد بازدید کنندگان از نمایشگاه تا سال ۱۹۶۲ کاهش یافته است که مسلما نحوه مدیریت آن نمی تواند عامل این کاهش بازدیدکنندگان باشد چرا که مدیریت نمایشگاه از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۷ توسط یک نفر یعنی «هابت استمبرگ» مدیریت می شده است که باید علت افت بازدیدکنندگان را شاید در شرایط اجتماعی آلمان آن دوره جستجو کرد. سال ۲۰۰۸ نمایشگاه بیشترین بازدیدکننده را داشته است که این آمار در آخرین نمایشگاه یعنی سال ۲۰۱۲ نسبت به دوره قبل یعنی ۲۰۰۸ با وجود رویدادهای مهم این دوره یعنی فن آوری هایبرید، جوهرهای نانو، چاپ های الکترونی و… از استقبال کمتری برخوردار بوده است و در سال ۲۰۰۸ که نمایشگاه بیشترین بازدیدکننده را داشته، فن آوری دیجیتال در چاپ از مهمترین وقایع این دوره است که شاید همین امر موجب افزایش بازدیدکنندگان باشد. سال ۲۰۰۸ نمایشگاه بیشترین مساحت و بیشترین بازدیدکننده را داشته است که سال ۲۰۱۲ که آخرین دوره نمایشگاه بوده از میزان مساحت و نیز تعداد بازدید کنندگان آن نیز کاسته شده است.

تاثیر شدید جنگ اوکراین بر چاپ، کاغذ و بسته بندی

در پی عملیات نظامی روسیه در کشور همسایه اوکراین، بسیاری از شرکت‌های برجسته کاغذ، چاپ و بسته‌بندی جهان به شدت تحت تأثیر خودداری ناگهانی از معامله با شرکت‌های روسی قرار گرفته‌اند که خشم جامعه صنعتی را برانگیخته است.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در مجموع این تهاجم نظامی زنجیره‌های تامین کلیدی را قطع می‌کند – که در حال حاضر به دلیل تأثیر گسترده همه‌گیری کووید۱۹ به هم ریخته است – و شرکت‌های جهانی را در تقلا برای تبعیت از مجموعه‌ای از تحریم‌ها قرار می‌دهد.
چندین شرکت پرطرفدار چاپ سه بعدی فروش به مشاغل روسی را به عنوان بخشی از تحریم های اقتصادی جهانی علیه مسکو رد کرده اند. رهبران جهانی در تولید مواد افزودنی از جمله سیستم های سه بعدی آمریکایی و HP، EOS آلمان و زورتراکس لهستانی مذاکرات با خریداران روسی را قطع کردند.
Avi Reichental، یکی از بنیانگذاران، رئیس و مدیر عامل Nexa3D مستقر در کالیفرنیا، در لینکدین در مورد تهاجم نظامی بی سابقه کرملین علیه اوکراین را محکوم کرد و نوشت :اکنون زمان آن است که رهبری منتخب جهان آزاد متحد بایستد و مورد توجه قرار گیرد.
با تهاجم روسیه به اوکراین – “سبد نان اروپا” – که اکنون در دومین هفته خود است، عوامل بازدارنده در سطح دولتی مقامات بلندپایه روسیه و پخش‌کنندگان دولتی را هدف قرار داده‌اند، علاوه بر صنایع از جمله هوافضا، بانک‌ها، انرژی و ورزش و غیره و بسیاری از شرکت های بزرگ مانند اپل، فورد و نایک محصولات خود را از بازار روسیه خارج می کنند.
غرب همچنین متعهد شده است که هفت بانک روسی را از SWIFT (انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان)، یک سرویس پیام رسانی مستقر در بلژیک که مؤسسات مالی را در سطح جهانی به هم متصل می کند، به عنوان بخشی از سیل تحریم هایی که برای محدود کردن توانایی مسکو برای تأمین مالی جنگش در اوکراین طراحی شده است، حذف کند.
صنعت چاپ سه بعدی نیز واکنش مشابهی را تکرار کرده است. ماری لانگر، مدیر عامل EOS در لینکدین اعلام کرده است که از ۲۵ فوریه ۲۰۲۲، تجارت با شرکت‌های روسی را به‌رغم عواقب آن کنار کنار خواهد گذاشت وی افزود: اکنون زمان مناسب برای دفاع از باورهای دموکراتیک و مبارزه با هم برای صلح است.
جفری گریوز، رئیس و مدیرعامل ۳D Systems، اعلام کرده است که در برابر پیامدهای بشردوستانه تهاجم روسیه با تعلیق فوری تمام فروش‌ها به روسیه به عنوان یک حرکت نمادین موضع خواهد گرفت و پس از پایان تهاجم، به بازارهای آنجا خواهد پرداخت.
اگرچه انریکه لورس، مدیرعامل HP، با تبعیت از تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده، به رقبای خود پیوست و از انتقاد از اقدامات روسیه به‌عنوان «جدیدترین در یک سری چالش‌های جهانی» کوتاهی کرد. او همچنین اعتراف کرد که تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه بر چشم‌انداز کسب‌وکار برتر و پایین‌تر آن در سال مالی ۲۰۲۲ تأثیر می‌گذارد.
در پاسخ به تهاجم، زورتراکس قرارداد ۶۵ میلیون دلاری خود با Rusatom Additive Technologies (RusAT) را لغو کرد. ماریوس بابولا، مدیرعامل زورتراکس، می‌گوید: «تجاوز روسیه به اوکراین همه ما را شوکه و خشمگین کرد» و آنها را مجبور به خروج از مذاکرات بیشتر با شرکت دولتی روسیه کرد.
با نگاهی به آینده نزدیک، امتناع از معامله با شرکت های چاپ سه بعدی در روسیه حداقل می تواند تأثیر فناوری آنها بر درگیری را محدود کند. اما در مورد سایر بخش‌های صنعت چاپ و بسته‌بندی، که بعد از صنعت سینما، دومین بخش بزرگ هستند، نمی‌توان همین را گفت.
موندی، کارخانه چندملیتی بسته بندی و کاغذ گروه چندملیتی لویو در غرب اوکراین که مقر آن در بریتانیا است، تولید کیسه های کاغذی خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است، در حالی که تاسیسات خمیر و کاغذ روسیه آن همچنان فعال است. کارخانه Lviv یک عملیات بزرگتر در روسیه را به خود اختصاص داده است و حدود ۱۲ درصد از فروش گروهی را به خود اختصاص می دهد که در درجه اول به بازار داخلی خدمت می کند. در حالی که قیمت سهام موندی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین ۱۹.۶ درصد کاهش یافته است، خمیر یکپارچه، کاغذ بسته بندی و کارخانه کاغذ خوب بدون پوشش آن در سیکتیوکار، پایتخت جمهوری کومی روسیه واقع در شمال شرق مسکو، به عنوان یک حاشیه سود بالا توصیف می شود. ، تسهیلات مقرون به صرفه.
Seagull Scientific فروش نرم افزار BarTender خود به روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورده است. هارولد بو، رئیس و مدیر عامل شرکت، می‌گوید: با ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین، ما تصمیم گرفته‌ایم فروش نرم‌افزار خود را متوقف کنیم و همچنین تمامی مجوزهای نرم‌افزار جدید، افزونه‌های چاپگر و ارتقاء فروش را با اثرگذاری فوری به حالت تعلیق درآوریم.
حرکتی که این شرکت‌ها انجام می‌دهند به دلایل مختلفی حرکت جالبی است، شاید مهم‌ترین آنها این باشد که دیوار چهارم موهومی را می‌شکند که تجارت را از سیاست جدا می‌کند، که در واقع ذاتاً به هم مرتبط هستند.
به هر حال، آنچه جهان پس از دست و پنجه نرم کردن با بیش از دو سال فاجعه کووید۱۹ سزاوار آن است، صلح و آینده ای مرفه برای همه است.
Langer از EOS می‌گوید: بیایید همه صدای خود را به سمت تصمیم‌گیرندگان سیاسی و تجاری بلند کنیم تا آنچه را که درست است انجام دهند.

UPM تحویل به روسیه را متوقف خواهد کرد

شرکت بزرگ کاغذسازی UPM اروپا از توقف همکاری با روسیه و محدود کردن همکاری با اوکراین خبر داد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، این شرکت در بیانیه ایی گفت: در نتیجه تجاوز روسیه به اوکراین، وضعیت ژئوپلیتیک در اروپا برای همیشه تغییر کرده است. این رویداد پیامدهای انسانی، سیاسی و اقتصادی گسترده ای در اروپا دارد و وضعیت به سرعت در حال تغییر است. دغدغه اصلی ما مردمی هستند که از جنگ رنج می برند. UPM از کارکنان خود در مناطق آسیب دیده پشتیبانی می کند. ما همچنین از این هفته کمک های بشردوستانه و مادی به اوکراین را آغاز کرده ایم.

UPM در حال حاضر تحویل خود به روسیه را متوقف خواهد کرد. کسب و کارهای UPM مشتریان و تامین کنندگان روسی را از وضعیت مطلع خواهند کرد. در حالی که صنعت جنگل در حال حاضر مستقیماً هدف تحریم های بین المللی قرار نمی گیرد، تحریم ها علیه بخش مالی ممکن است بر تجارت و معاملات UPM یا مشتریان آن در روسیه تأثیر بگذارد. تأثیر کامل تحریم‌ها و ضدتحریم‌های جدید کنونی و احتمالی تنها با تغییر وضعیت مشخص خواهد شد. UPM وضعیت را از نزدیک رصد می کند و بر این اساس تصمیم می گیرد.

UPM در هر دو کشور کارمندان، مشتریان و تامین کنندگان دارد، اما حضور UPM در بازارهای روسیه و اوکراین محدود است. UPM Raflatac یک پایانه توزیع در منطقه کیف با ۱۳ کارمند دارد. عملیات ترمینال تا اطلاع ثانوی تعطیل است. در روسیه UPM 800 نفر را استخدام می کند که بیشتر آنها در کارخانه تخته سه لا Chudovo کار می کنند.
عملیات در حال حاضر طبق معمول در حال انجام است. مجموع فروش UPM به روسیه و اوکراین تقریباً ۲٪ از کل فروش UPM در سال ۲۰۲۱ بود. دارایی ها در روسیه کمتر از ۱٪ از کل گروه است. در سال ۲۰۲۱، کمتر از ۱۰ درصد از منابع چوب UPM به فنلاند از روسیه سرچشمه می گیرد.

اما و اگرهای بازار کاغذ در روزهای پایانی سال

بازار کاغذ در روزهای پایانی سال درگیر و دار حاشیه‌های مختلفی است؛ از پرهیز برخی فروشندگان از فروش تا نگرانی ناشران برای تامین کاغذ مصرفی در آستانه نمایشگاه کتاب تهران. تمام این رویدادها در حالی اتفاق می افتد که پس از تعیین تکلیف بوجه و نحوه محاسبه نرخ ارز در صورت تغییر نرخ از ۴۲۰۰ به نیمایی شوک بزرگی به بازار داده خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از ایبنا، درحالی که نزدیک به دو هفته تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده است و بخش زیادی از واحدهای تولیدی از جمله ناشران به دنبال تامین کاغذند، بازار کاغذ درگیر نوسانات نرخ ارز و بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار است. این وظعیت، شرایط کار را برای ناشران هم سخت کرده است؛ زیرا با وجود اینکه قیمت دلار طی دو هفته اخیر روند نزولی داشته، اما قیمت کاغذ -که از ماه‌ها قبل در انبارها خاک می‌خورد- هیچ تغییری نداشته است.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلولزی و نشر، افزایش قیمت کاغذ در روزهای پایانی سال و سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند؛ مساله‌ای که با تدبیر دولت در کمک به تنظیم بازار و همچنین آسان‌سازی واردات کاغذ از سوی تجار می‌توان به برطرف شدن آن امیدوار بود.

پرهیز از فروش و التهاب در بازار

اکنون که در آستانه نیمه دوم ماه پایانی سال قرار داریم، قیمت کاغذ با نوسانات زیادی همراه بوده است؛ به‌طوری که بخش زیادی از تولیدکنندگان برای خرید کاغذ، دست نگه داشته‌اند و همین مساله موجب افزایش قیمت کاغذ تا بندی ۶۸۰ هزار تومان و نگرانی ناشران شده است.

احمد شریفان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران درباره حال و هوای امروز بازار کاغذ به ایبنا گفت: بازار ما نیز تحت تاثیر بقیه بازارها در ایران و جهان است؛ اینکه بازار کاغذ مدتی ملتهب شد، بخشی از آن به دلیل وقوع جنگ روسیه و اکراین بود.

وی همچنین اشاره کرد: بعضی از تجار در روزهای اخیر، کاغذ نمی‌‌فروشند و می‌گویند چون وضعیت مشخص نیست، کاغذ نمی‌فروشیم! و همین مساله موجب التهاب در بازار می‌شود.

شریفان با اشاره به اجناسی که با نرخ نیمایی وارد شده‌ و در انبارها موجود است، عنوان کرد: درست نیست که بگوییم فروش نداریم و نمی‌فروشیم و وضعیت مشخص نیست؛ زیرا یک تاجر واقعی هیچ وقت این کار را انجام نمی‌دهد.

وی گفت: تاجران و کاسب‌های قدیمی؛ افرادی بودند که هیچ وقت به تورم بازار نگاه نمی‌کردند و هر وقت جنسی تمام می‌شد و می‌خریدند، آن را به نرخ روز می‌فروختند؛ اما امروز این کار با برخی شیطنت‌ها همراه شده است.

شریفان با اشاره به رسمی که از سال‌ها قبل در میان تجار و کسبه رایج شده است، افزود: از قدیم، در ماه پایانی سال تجار برای بستن دفاتر حسابرسی، همه اجناس انبار خود را می‌فروختند تا برای سال آینده با اجناس جدید کار خود را شروع کنند که امیدوارم این اتفاق امسال نیز رخ دهد.

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران گفت: متاسفانه از دو ماه پیش برخی تجار نیز اجناس خود را گران کرده‌اند که امیدواریم این روند با توجه به کاهش نرخ ارز تغییر کند و به‌زودی قیمت کاغذ سیر نزولی داشته باشد.

چالش‌های واردات کاغذ

واردات کاغذ و مقوا در ماه‌های اخیر دستخوش تحولات و چالش‌هایی شده که ادامه فعالیت را برای بسیاری از فعالان این حوزه با مشکل مواجه کرده است. وضع قوانین دست و پاگیر مثل در نظر گرفتن سقف واردات بر اساس سابقه دو سال اخیر، یکی از این قوانین است که به گفته کارشناسان، ممکن است بازار کاغذ را در ماه‌های آتی تحت تاثیر قرار دهد.

حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در این زمینه به ایبنا گفت: این روزها صنف ما؛ به‌خصوص واردکنندگان کاغذ دچار چالش‌های جدید شده‌اند و این چالش‌ها حتما در آینده نزدیک به کل زنجیره سلولزی کشور تسری پیدا می‌کند. امیدوارم دولتمردان قبل از اینکه این معضل بزرگ‌تر شود، چاره‌اندیشی کنند و موانعی که بر سر واردات مجاز و مورد نیاز قرار داده شده است را بردارند.

میرباقری با بیان اینکه به دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال آینده، کشور به حجم زیادی کاغذ نیاز دارد، تاکید کرد: در این زمینه باید قبل از اینکه مدارس باز شود باید تامین نیاز کنیم تا در بحبوحه کارها تازه به فکر واردات نباشیم.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده اشاره کرد و افزود: در این ماه‌ها ناشران برای تامین کتاب‌های خود به کاغذ نیاز دارند و مسئولان و دولتمردان باید در این زمینه راهکاری بیندیشند تا بخش نشر هم دچار مشکل نشود؛ زیرا هنوز تا تامین کاغذ توسط کارخانه‌های دولتی زمان زیادی است.

میرباقری با اشاره به پیش‌بینی قانون سقف و سابقه دو ساله برای واردکنندگان نیز توضیح داد: اکنون ما برحسب تجربه‌ای که داریم یک خلاء جدی در بازار احساس می‌کنیم و سوال من این است که در این زمینه آیا باید صبر کنیم تا بحران ایجاد شود تا بعد به فکر تامین کالا باشیم یا قبل از آن؟

وی بر ضرورت مشورت با تشکل‌های تخصصی در این زمینه، گفت: در این زمینه امیدوارم تصمیم‌گیران قبل از هر تصمیمی با صنف و فعالان این حوزه مشورت کنند و در تعامل و همکاری با یکدیگر جلوی ایجاد بحران‌ها گرفته شود.

میرباقری با پیش‌بینی وضعیت واردات کاغذ و مقوا در سال آینده، عنوان کرد: اگر ارز مورد نیاز ما به موقع تامین شود، همکاران ما می‌توانند با دور زدن تحریم‌ها و استفاده از تخصص خود کاری کنند که در ماه‌های آینده دچار بحران نشویم.

وی همچنین به مساله دیگری که واردکنندگان کاغذ با آن روبه‌رو شده‌اند، گفت: به تازگی اعلام شده است کالاهایی که با مجوز دولتی تامین ارز شده‌اند و به صورت قانونی به گمرک آمده‌اند، امکان تمدید ثبت سفارش ندارند؛ درحالی که این کار موجب ایجاد دپوی کالایی در گمرک شده و این در‌حالی است که اگر کالایی در بندر باقی بماند، شامل پرداخت هزینه‌های انبارداری برای واردکننده می‌شود که به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌شود؛ هزینه‌ای که مصرف‌کننده نهایی باید آن را بپردازد.

کاغذ داخلی؛ نور امید ناشران؟

به‌نظر می‌رسد تاکیدات دولت سیزدهم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بومی برای تولید کاغذ می‌تواند تا حد زیادی حاشیه‌های بازار کاغذ را برای اهالی نشر کاهش دهد.

این‌روزها که زنگ تولید در کارخانه‌های قدیمی به صدا در آمده و تسهیلات خوبی از سوی دولت برای راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در نظر گرفته شده است، این امیدواری برای ناشران وجود دارد تا با استفاده از کاغذ ایرانی به تولید کتاب بپردازند.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران از بهمن امسال خط pm۱ تولید چاپ و تحریر خود را پس از چند سال وقفه به راه انداخته و به گفته مدیرعامل جدید آن قرار است تا پایان سال ۸ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه به بازار عرضه کند؛ وعده‌ای که در صورت تحقق آن با تامین چوب مورد نیاز این مجموعه می‌تواند برای سال آتی نویدبخش روزهای بهتری باشد.

وزارت فرهنگ از فعالان مطبوعاتی خواهان تاسیس چاپخانه حمایت می‌کند

اصفهان – ایرنا – مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : این وزارتخانه از فعالان مطبوعاتی که به عنوان سهام دار در صدد تاسیس چاپخانه باشند، حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، ایمان شمسایی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان با اشاره به اینکه جای تاسف دارد که این خطه با حدود ۵۲۰ نشریه چاپخانه رُول ندارد، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کمک مالی و نیز وام برای تاسیس چاپخانه کمک می کند اما بهتر است تعدادی از افراد مطبوعاتی به صورت سهام دار خود در این زمینه سرمایه گذاری کنند و سپس از وزارت ارشاد نیز مطالبه مالی داشته باشند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دولت نمی خواهد تصدی گری کند و در این زمینه می تواند پشتوانه فرهنگی اجتماعی و ارائه دهنده تسهیلات باشد و از نمایندگان مجلس نیز کمک بگیرد.

وی همچنین در زمینه ارائه یارانه مطبوعات گفت: بر اساس دستور رییس جمهور و معاون اول ریاست جمهور ۴۰ میلیون دلار ارز ترجیحی در این زمینه اختصاص یافته است که ۲۰ میلیون دلار آن برای واردات کاغذ مطبوعات و ۲۰ میلیون دلار اعتبار دیگر به حوزه کتاب اختصاص یافته است.

شمسایی اضافه کرد: این اعتبار به صورت سرمایه گذاری برای تجاری است که بتوانند واردات کاغذ داشته باشند تا پس از معرفی به بانک مرکزی و سازمان صمت به صورت قانونی با ارز ترجیحی کاغذ وارد کنند.

وی با بیان اینکه این کاغذ به مصرف چاپ و نشر کتاب، نشریات و روزنامه‌ها می رسد، افزود : سهم استان‌ها براساس تیراژ رسانه است و هر رسانه ای که تیراژ زیادتر ی داشته باشد به همان میزان سهم بیشتری در یارانه کاغذ دارد .

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در باره مطالبه داریوش مهرجویی و اعتراض وی ، در جمع خبرنگاران گفت: آنچه شنیدم فیلم مهرجویی توقیف نشده بلکه فقط در لیست اکران های نوروزی قرار نگرفته است.

وی در باره ممیزی فیلم این کارگردان پاسخ داد: از ممیزی فیلم ایشان خبری ندارم و فقط فیلم ایشان در نوبت نوروز پخش نمی شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته به اصفهان سفر کرد و در نشستی با هفته نامه های این استان حضور یافت.

پایش بخش صنعت و معدن اقتصاد ایران در دی ماه ۱۴۰۰

تهران-ایرنا-مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در دی ماه ‍۱۴۰۰ پرداخت.

به گزارش ایرنا از اداره روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز طی گزارشی به پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در دی ماه ‍۱۴۰۰ بخش صنعت و معدن پرداخت.

در این گزارش تصریح شده که شاخص‌ تولید بخش صنعت به‌دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی با استفاده از داده‌های ماهانه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، توسط مرکز پژوهش‌های مجلس محاسبه و منتشر می‌شود. این شاخص می‌تواند به عنوان جایگزینی نزدیک از شاخص تولید بخش صنعت بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که به صورت فصلی و با تأخیر سه‌ماهه پس از اتمام هر فصل منتشر می‌شوند به کار گرفته شود.

در ادامه این گزارش آمده که طی دی ۱۴۰۰، شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی با کاهش ۱/۳ درصدی و شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی با افزایش ۹/۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۵ رشته فعالیت رشد منفی و ۱۰ رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده‌اند. در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی متعلق به رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانی غیر فلزی»، «چوب و کاغذ» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بوده‌است.

در بخشی از این گزارش ذکر شده که طی دی ۱۴۰۰، شاخص فروش شرکتهای صنعتی بورسی با کاهش ۱/۵ درصدی و شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی با کاهش ۲۷/۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۸ رشته فعالیت رشد منفی و ۷ رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده‌اند. در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)»، «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانی غیر فلزی»، «فلزات پایه»، «چوب و کاغذ»، «منسوجات»و «کک و پالایش» بوده است.

در ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده که در بررسی زیربخش‌های صنایع بورسی نشان می‌دهد، رشد تولید و فروش رشته فعالیت‌های صنایع فولادی و سیمانی نسبت به ماه قبل منفی است که مهم‌ترین دلیل آن قطعی گاز این صنایع در ماه‌های آذر و دی بوده است. در دی ۱۴۰۰ شاخص قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی، ۱/۹ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و همچنین نرخ رشد نقطه به نقطه آن به ۶۳ درصد رسید، درحالی‌که میانگین سالانه ۱۰۶ درصد افزایش یافته است.

 تعاونی چاپخانه داران تهران از گزارش عملکرد تا پاسخگویی به رسانه ها

مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران با اشاره به آمار و ارقام فعالیت‌های این تعاونی در سال جاری، گفت: تا اواسط اسفند‌ماه ۱۴۰۰ رقم ناخالص فروش تعاونی حدود ۱۰ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان به سهامداران و چاپخانه‌داران بوده است، اما متاسفانه برخی یا از کم مایگی یا از نادانی عمومی تعاونی را با مغازه قیاس میکنند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره تعاونی چاپخانه‌داران تهران امروز‌(دوشنبه ۱۶ اسفندماه) با حضور احمدرضا اعتمادمظاهری، مدیرعامل تعاونی، چاپخانه‌داران، حیمد غفاری، رئیس هیات مدیره تعاونی چاپخانه‌داران در ساختمان این تعاونی بصورت برخط و حضوری خبرنگاران برگزار شد.
اعتمادمظاهری، با اشاره به رسالت تعاونی‌ها در تشکل‌های صنفی، گفت: تعاونی یکی از سه رکن اصلی اقتصاد است و یکی از رسالت‌هایش تعدیل قیمت بازار است و با توجه به توانایی‌ و ظرفیت‌های موجود تا حد قابل قبولی توانسته ایم به این مهم فائق آییم.
وی به اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: تعاونی‌ها به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی، نقش مهمی در کنار اقتصاد دولتی و حتی بخش خصوصی دارند؛ به‌عبارت دیگر مدیریت آن‌ها به ثبات و رونق بازار کمک می‌کند. البته طی سال‌های اخیر دولت حمایت‌های زیادی از تعاونی‌ها نداشته در‌حالی‌که در دهه ۶۰ دولت حمایت‌های بسیار خوبی از فعالان این حوزه داشت و توانایی و ظرفیت بسیار خوبی نیز ایجاد شد.
وی با بیان این‌که کار تعاونی‌ها، سود بردن نیست، بلکه توزیع عادلانه و تاثیر در برنامه‌های تجاری اصناف است، عنوان کرد: تعاونی چاپخانه‌داران تهران از سال ۱۳۵۳ تاسیس شده است و اکنون ۴۶۲ سهامدار دارد. اما بیش از ۱۰۰۰ واحد چاپی، ملزومات مورد نیاز خود را از این تعاونی تامین می‌کنند که با تمام فراز و نشیب های اقتصادی توانسته ایم به این روند ادامه دهیم.
مظاهری همچنین به بحث مشکلات اقتصادی و بحث نقدینگی در این تعاونی اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز معمولا در بخش خصوصی اثرات زیادی دارد و زمانی که ارز از ۴ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید تعاونی که معمولا سود کلانی از فعالیت‌های خود نمی‌برد با مشکلات زیادی روبه‌رو شد اما تلاش کرد این مشکلات را حل کند.
وی با بیان این‌که تلاش کردیم به تناسب تغییرات بازار، توان اقتصادی تعاونی را افزایش دهیم، توضیح داد: در این زمینه طی تعاملاتی که با یکی از شعب بانک ملی داشتیم تاکنون توانستیم حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات بانکی دریافت کنیم که سقف آن در سرپرستی تا ۸ میلیارد تومان هم می‌رسد؛ سود بازپرداخت اقساط بانکی این تسهیلات حدود ۱۸ درصد است و از آنجایی که هیات‌مدیره در دریافت وام حساس است، ابتدا جوانب مختلف این کار را بررسی و سپس به استفاده از اعتبارات بانکی اقدام کردیم.
وی با طرح این موضوع که خوشبختانه فعالیت‌های تعاونی در سال جاری موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: تا تاریخ ۱۵ اسفند‌ماه، رقم ناخالص فروش تعاونی حدود ۱۰ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان بود که با احتساب رقم خالص رقمی معادل ۱۰ میلیارد تومان بوده است.
به گفته مظاهری، اکنون بیش از ۱۶۰ قلم کالا در تعاونی موجود است که بخشی از این اجناس شامل کالاهای داخلی و بخشی دیگراجناس خارجی وارداتی است، اما تلاش می‌شود بیشتر از تولیدات داخلی استفاده شود.
مظاهری یادآور شد: برای صرفه جویی طی سال‌های اخیر تلاش کردیم نیرو‌های انسانی مجموعه را کاهش دهیم اما با تلاش فراوان تیمی توانستیم فروش و سود بالاتری نسبت به سال‌های دیگر داشته باشیم و کیفیت کار خود را ارتقا دهیم.
وی با اشاره به بحث واردات الکل ایزوپروپیل توضیح داد: یکی از اقلامی که ما به‌صورت تخصصی وارد کردیم، الکل بود که در روزهای ابتدایی کرونا با کمبود زیادی روبه‌رو شد، اما توانستیم با موجودی بازار قیمت الکل را در تعاونی برای چاپخانه‌داران کنترل کنیم.
به گفته وی با شیوع ویروس کرونا و حواشی ناشی از آن در حالی‌که هر لیتر الکل ایزوپروپیل در بازار آزاد به قیمت ۸۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد اما این الکل را لیتری ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان به اعضای خود می‌فروختیم. مظاهری همچنین درباره ورود به بحث تامین قطعات در تعاونی اشاره کرد و گفت: در این زمینه طی سال آینده برنامه داریم تا در تعامل با شرکت‌های مختلف قطعات مورد نیاز چاپخانه‌ها را نیز تامین و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
وی در ادامه بر لزوم اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: توانستیم مجوز نشر ماهنامه «رسانه چاپ» را تمدید و با هدف اطلاع‌رسانی برای بخش‌های مختلف صنعت چاپ اقدام کنیم.
مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران در ارتباط با بحث راه اندازی کارگروه ملزومات در اتحادیه چاپخانه داران گفت: در این رابطه گفته شد که من ببا این موضوع موافق بوده ام و ادعاهایی از این دست مطرح شده که کلیه انها را تکذشب می کنم. این کار نیز مانند سایر کارهای اتحادیه ابتدا انجام می شود و سپس سایرین در جریان قرار میگیرند. ما دو جلسه با چاخانه های توانمند تر داشتیم که اعلام شد می خواهند در تعاونی سرمایه گذاری کنند و ما نیز از جذب سرمایه گذار استقبال کرده و می کنیم، از جلسه سوم کل بحث به انحراف کشیده شد.
وی افزود: برای جلوگیری از تنش در صنف سکوت اختیار کردیم ، اما اکنون می پرسم که یک قلم یا یک قدم که اتحادیه در حوزه تامین ملزومات اعضا برداشته نام ببرد. با این شکل و شیوه ایی که اتحادیه پیش گرفته بعید است خروجی باشدو اگر هم خروجی وجود داشته باشد به نفع صنف اعضا نخواهد بود دکان شخصی است.
سید احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران تهران در پاسخ به این سوال: مسئول اتحادیه چاپخانه داران تهران در مصاحبه می گوید تعاونی ناکار آمد است، نظر شما در این رابطه چیست؟ گفت: کارکرد و عملکرد تعریفی کاملا مشخص دارد و تبلیغات صرف، هزینه های وحشتناک، ریخت و پاش زیاد، تشکیل جلسات، تشکیل جلسات برای تشکیل جلسات بعدی بدون خروجی و اگر نشان دادن تصویر هر روزه، سخنوری هایی که نمی خواهم بگویم با چه لحن آنهم بدون خروجی کار کردن اطلاق می کنند و اینکه خیلی از یک فرد عکس پخش میشود و خیلی جلسه می گذاریم و خیلی مسافرت می رود؛ بله عملکرد ما در اینگونه رفتار خوب نبوده و ناکارآمد است، اما اگر بر اساس آمار و فاکتور و محاسبه نگاه کنیم ابتدای جلسه عملکرد و اعداد و ارقام را عرض کردم.
مظاهری ادامه داد: ما حسابرسی مستقل و دقیق داریم که تمام درآمد و هزینه ها را سالانه محاسبه میکند، اما در اتحادیه بنابرگفته خودشان بیش از هفتصد میلیون تومان خرج کردند و هزینه سنگینی در روابط عمومی شده حالا نتیجه و خروجی چه بوده؟ دوستان دارند می بینند و قضاوت را می سپاریم به اعضا و همکاران محترم.
مدیرعامل تعاونی افزود: اعضای هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران مطلقا اعتقاد ندارند که امانتی که به انها سپرده شده حتی یک ریال را هزینه تبلیغات شخصی نمایند.
وی درپاسخ به دریافت سود نمایشگاه چاپ و بسته بندی که بنام اتحادیه ها بوده و سهم اعضا است و اینکه این سود می توانست سرمایه برای ورود ملزومات و کمک به صنف باشد گفت: سود برای اعضا زمانی محقق می شود که حسن نیتی در کار باشد برای کل صنف اما همکاری ندیدیم بلکه تخریب هم دیده ایم؛ بزرگان صنف به ما توصیه کردند برای جلوگیری از تنش خویشتنداری کنیم و سکوت کردن هیچ وقت دلیل بر رضایت نیست. با این همه ریخت پاش من حتی یک ریال هم از درآمد نمایشگاه تا کنون ندیدم خرج اتحادیه شود.
نکته دیگر این که در تاریخ ۰۷/۱۰/۱۳۹۹ جلسه ایی در تعاونی داشتیم در ارتباط با تعرفه های چاپی که همه گلمند هستند که چاپخانه های بزرگ و چاپخانه های دولتی قیمت را پایین می آورند که باعث ورشکستگی گسترده چاپخانه های کوچک و متوسط می شوند و متاسفانه با این منوال در سال آینده هم تعطیلی و ورشکستگی افزایش خواهد داشت. اولا باید ببینیم اتحادیه در این زمینه چیکار کرده است؟ دوستان باید بپرسند چرا اتحادیه تدبیری نمی اندیشد که کار افزایش پیداکند چرا آموزشهای تخصصی در اینباره برگزار نمی کنند؟
در طی این جلسه در سال گذشته خواستهای صنف با حضور مسئول صنفی نوشته و امضا شد. نکاتی که مسئول اتحادیه گفت: مسئله تعیین تعرفه های چاپی( خوب چه اتفاقی افتاد از پارسال تا کنون؟)
فراخوان چاپخانه ها برای قیمت گذاری از سوی اتحادیه انجام می شود
آنالیز هزینه های چاپی از حاضرین در جلسه و کارشناسان دیگر استعلام می گردد
دوره آموزشی با کمک کارشناس بازاریابی و مالی برگزار می گردد
شبکه های اجتماعی باید در این زمینه فعال شود
تقلیل نقش واسطه های چاپ در دستور کار اتحادیه کار قرار گرفته و اینکار در آینده ایی نزدیک توسط سایت اتحادیه پیگیری جدی خواهد شد
نامه نگاری و تماس با چاپخانه های دولتی و عمومی توسط اتحادیه انجام خواهد شد (و تاکید هم کردند)
با کمیسیون فرهنگی مجلس تعامل برگزار شد و در آینده ارتباط بیشتری برقرار می شود
چاپ کاری هنری است و مشمول قیمت گذاری اتحادیه از هرگونه قیمت گذاری از طرف چاپخانه های صنفی حمایت میکند
ایجاد تعهد های صنفی و حقوقی برای استقرار قیمتهای واقعی چاپ از طرف اتحادیه مورد پیگیری قرار میگیرید
از همگان پیگیری موضوع تعرفه ویژه درخواست خواهد شد
این نکاتی بود که در آن تاریخ مطرح شد و فقط یک تعرفه چاپ شد و دقیقا مانند روابط عمومی که خرج زیادی برای آن می شود اما نتیجه ایی نداشته است. تعرفه ها بدون تغییر مانده، یک بازرسی مفتضحانه از چاپخانه ها شد و صدمه اعتباری بزرگی به صنف چاپخانه داران زده شد. واقعا کسی این سوالات را از اتحادیه نمی کند؟ کسی نمی پرسد مشکل مالیالتی چاپخانه ها چه شد؟
جناب مسئول اتحادیه شما اعلام کردی تا دو سال آینده چاپخانه ها مالیات پرداخت نمی کنند اکنون یکسال نیم گذشته چه کرده اید؟
در موضوع تامین اجتماعی که واحدها دچار مشکل عدیده هستند و متاسفانه معافیت زیر پنج نفر را که شامل تخفیف می شود با مشکل مواجه شده، اتحادیه کجای کار است؟ کجای این قضیه سامان داده؟
یکی از علتهایی که چاپخانه های زیادی تعطیل می شود این است که چاپخانه های دولتی کار بخش خصوصی را میبلعد در این زمینه اتحادیه چه کرده است؟ این ها و بیشتر، کارهایی بود که قولش توسط اتحادیه چاپخانه داران تهران داده شده است.
کسی نپرسیده اتحادیه در یکسال و نیم گذشته چه کرده؟ حرف در این زمینه بسیار است.در مورد تابلو نصب شده واقعا ما نمی دانستیم چه تصمیمی گرفته شده!
در ارتباط با هزینه ها هم شایان ذکر است که ما اعتقادی نداریم که مال دیگران را بی محابا خرج کنیم، اگر این کار نکردن است، ما کار نمی کنیم.
مظاهری در ارتباط با موضوع رسته چاپ دیجیتال نیز توضیحاتی داد گفت: درباره چاپ دیجیتال نیز شایان ذکر است همین شخص در اتحادیه لیتوگرافان با همین روش دعوا و تنش و حاشیه قصد گرفتن رسته را داشتند اما در آن زمان نتوانست کاری از پیش برد.
در مقابل اتحادیه لیتوگرافان پس از خروج وی در سکوت کامل، بدون تبلیغات و هیاهو، بدون خرج میلیونی برای روابط عمومی، عکس و فیلم و… رسته چاپ دیجیتال را در اختیار گرفتند و من بعنوان یک مسئول صنفی بسیار حسرت خوردم و متاسفم.
تلاش کردند در سازمان صمت مطرح کردند شکست خورد، به سراغ اصلاح رسته ها رفت شکست خورد، برای ادغام رفتند شکست خورد. تمام اینها مخمصه ایی بود که خود ایجاد کرده و حواسمان جای دیگر بود، منتظر سند چشم انداز و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و نهایتا در آخرین مرحله در نشستی برای تعیین تکلیف این رسته و در رای گیر مجدد با رای حداقل شکست خورد و اتحادیه لیتوگراف مسئول رسته چاپ دیجیتال تهران شد.
آیا این مایه خجالت اتحادیه چاپخانه داران تهران نیست؟ با امکانات اندک در اتحادیه لیتوگرافان تمرکز و تلاش در کار خود میکنند که بسیار قابل احترام است در حالیکه این سو هر روز حاشیه ایی با فرد و سازمانی جدید! هر روز تنشی جدید!
در روز خبرنگار که برخی از شما نیز حضور داشتید آقای ابوالحسنی گفت اگر رسته چاپ دیجیتال را به اتحادیه باز نگردانم از این اتحادیه می روم و الان وقتش رسیده تشریف ببرید.
و نکته پایانی اینکه چقدر زشت و زننده است که ما بعنوان اتحادیه چاپخانه داران در مقابل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عجز لابه کنیم که یک مکان برای تاسیس موزه و اتحادیه به ما بدهید واقعا تاسف بار است.
بخش دیگر این نشست گفتگو با حمید غفاری رییس هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران است که بزودی منتشر خواهد شد…
نشست خبری تعاونی چاپخانه داران تهران دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در محل این تعاونی با حضور خبرنگاران برگزار شد.

بازار سیاه و مافیایی کاغذ| دولت کاغذ را به چاپخانه‌داران بفروشد

فعال در صنعت چاپ و نشر مازندران به وجود مافیا در بازار کاغذ اشاره کرد و گفت: این مافیا با ایجاد بازار سیاه کاغذ آن را چندبرابر نرخ دولتی به چاپخانه داران می فروشند.

علی زارع که حدود ۲۰ سال در صنعت چاپ مازندران فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه صنعت چاپ جزو پنج صنعت برتر جهان است، افزود: اگر قصد داریم اقتصاد کشور ما از نابسامانی خارج شود باید به صنعت چاپ نگاه ویژه ای شود.

وی ادامه داد: همچنین اگر قصد داریم تولیدات ناخالص داخلی و ارزش افزوده تولیدات با جهش مواجه شود، ملزم هستیم که شبیه دیگر کشورها به صنعت چاپ توجه و از فروش محصولات به صورت فله ای جلوگیری کنیم.

وی گفت:محصولات تولیدی باید با بسته بندی استاندارد و روز دنیا وارد بازارهای جهانی شود و اگر این اتفاقات رخ دهد شاهد شکوفایی اقصتاد در کشور خواهیم بود.

زارع با اشاره به کمبود کاغذ اظهار داشت: متاسفانه کاغذ با ارز ترجیحی وارد بازار می شود و این کاغذها توسط مافیا در بازار سیاه فروخته می شود و ما مجبوریم کاغذ مورد نیاز صنعت چاپ را از بازار سیاه تهیه کنیم و اگر برنامه ریزی شود تا کاغذ با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به چاپخانه دار داده شود و نظارت صورت گیرد، شاهد گرانی در حوزه کاغذ نخواهیم بود.

مدیر چاپخانه تکتم ساری یادآور شد: در حال حاضر هر بند کاغذ با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان به صورت دولتی فروخته و در بازار سیاه آن را با بندی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خریداری می کنیم و اگر این کاغذ مستقیم به چاپخانه داران داده شود، کاغذ با همان قیمت به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی به وجود مافیا در صنعت چاپ و نشر اشاره و اضافه کرد: این عده با گرفتن کاغذهای دولتی آن را در بازار سیاه و آزاد به فروش می رسانند و لازم است دولت مستقیم کاغذ را به چاپخانه داران بفروشد و از بازار سیاه در کاغذ جلوگیری کند.