لزوم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بودجه سالانه صنعت چاپ

از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم برای شفاف‌سازی پرده از روی مستور بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد صنعت چاپ برداشته و برای کمک به پیشرفت و بهبود شرایط کلی این صنعت قدم‌های مثبتی بردارد.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، مهندس سعید کلاری، مدیر چاپخانه ناب نقش و فعال حوزه چاپ با ارسال یادداشتی به ایبنا، خواستار توجه جدی به صنعت چاپ شد، اهمیت بودجه و میزان و مبلغ سالانه آن شده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«زمانی که چارت سازمانی یک ارگان دولتی تعریف می‌شود از مسائل مهم آن تعریف بودجه برای اجرای عملکردها و اهداف عالیه آن سازمان است. قدر مسلم آن‌که، هیچ فعالیتی که تحت نظر مستقیم و حتی غیرمستقیم دولتی قرار بگیرد، نمی‌تواند بدون آنکه بودجه‌ای برای آن تعریف شده باشد، قابلیت اجرایی پیدا کند.

سازوکار تعریف شده در کشور ما برای تعیین بودجه سالانه سازمان‌ها و ارگان‌ها، کاملا مشخص است و در نهایت امر، مجلس شورای اسلامی مقدار، نحوه تخصیص و نحوه نظارت بر هزینه‌کردها را مشخص می‌کند. در این میان بودجه‌هایی هم هستند که با تعریفات کلی و بدون محل مشخصی در اختیار وزارتخانه‌ها برای رخدادهای غیرمترقبه و غیره قرار دارد که برای سیاستگذاری‌های کلان و با برنامه‌ریزی مدون نمی‌تواند باشد.

از سال ۱۳۵۰ که تعریفات دولتی شکل جدیدی به خود گرفت، صنعت چاپ زیر نظر وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق قرار داده شد و برای آن در حد امور کارمندی و نظارتی و نه سیاست‌گذاری برای توسعه، بودجه‌ای تخصیص دادند. از آنجایی‌که در آن زمان دسترسی‌ به بازار جهانی و سهولت فعالیت‌های بخش خصوصی به‌نسبت شرایط فعلی به مراتب بهتر بود، نیاز چندانی به حمایت‌های دولتی احساس نمی‌شد و صنعت چاپ مسیر خود را با کمترین موانع طی می‌کرد.

به روزترین دستگاه‌ها، کمتر از یک هفته و با سهل‌ترین شرایط مالی توسط نمایندگی‌های خارجی در چاپخانه‌ها نصب و راه‌اندازی می‌شد که این موضوع موید استقلال عملی و مالی صنعت چاپ در آن زمان است.

بعد از انقلاب و با تغییر اوضاع، شرایط صنعت چاپ هم تغییر کرد. از نتیجه این فعل و انفعالات، وابستگی صنعت چاپ به دولت و امکانات دولتی بود. با توجه به این شرایط در دهه گذشته متولیان صنفی در پی احقاق حقوق صنفی، پیگیر افزایش در خور بودجه صنعت چاپ مابین مجلس، وزارت صمت و وزارت ارشاد شدند. در نتیجه این اقدامات، موفق به لحاظ کردن بودجه‌ای قابل توجه برای سیاست‌گذاری‌های کلان صنعت چاپ شدند اما هیچ وقت شفافیتی درباره آن توسط مسئولان دولتی اعمال نشد و هیچ‌گاه نحوه هزینه‌کرد آن مشخص نشد که به‌واقع، اثر ملموسی بر روند توسعه‌ای صنعت چاپ مشاهده نشد.

و اکنون این از خواسته‌های به‌حق فعالان صنعت چاپ است که بدانند بودجه‌ای که به نام آنان گرفته می‌شود، در کجای این صنعت هزینه می‌شود؟ اصلا هزینه می‌شود یا خیر؟

در این میان از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم که در کنار بسیاری از توقعات معقول و منطقی اهالی این صنعت و در راستای شفاف‌سازی به طور انقلابی عمل کند، پرده از روی مستور بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد صنعت چاپ بردارد و برای کمک به پیشرفت و بهبود شرایط کلی این صنعت قدم‌های مثبتی بردارد؛ چرا که اهالی این صنعت به دولت جدید امید بسیاری بسته‌اند و چشم به روزهای روشن دارند.