چاپ استیکر و چاپ شبرنگ چه تفاوت هایی دارند؟

چاپ استیکر یک روش چاپ است که برای تولید برچسب‌هایی با چسب مخصوص استفاده می‌شود. در این روش چاپ، ابتدا متن یا تصویر مورد نظر روی یک ورق استیکر چاپ می‌شود، سپس با استفاده از یک دستگاه برش، استیکر به شکل دلخواه بریده می‌شود. استیکرها معمولاً برای برچسب‌گذاری روی محصولات، تبلیغات، تزئین و یا هدیه دادن به دوستان و خانواده استفاده می‌شوند.

در چاپ استیکر، ورق استیکر از نوع مختلفی مانند استیکر پی وی سی، استیکر آبی، استیکر فویل و یا استیکر کاغذی می‌تواند استفاده شود. همچنین، استفاده از روکش لمینت در چاپ استیکر برای افزایش مقاومت در برابر رطوبت، آفتاب، خط و خش و استحکام استیکر توصیه می‌شود.

images_1682845057_644e2d811bbe7.jpg

چاپ شبرنگ

چاپ شبرنگ یک روش چاپ است که در آن، رنگ‌ها به صورت شبرنگ اعمال می‌شوند. در این روش چاپ، تصویر یا متن مورد نظر بر روی یک ورق پلی‌پروپیلن چاپ شده و سپس با استفاده از دستگاه برش، رنگ‌ها به صورت شبرنگ اعمال می‌شوند. شبرنگ یک نوع رنگ غلیظ و ارگانیک است که با آب، الکل و یا حلال‌های دیگری مخلوط می‌شود و قابلیت پوشش دادن بالایی دارد. در این روش چاپ، می‌توان روی مواد مختلفی مانند پارچه، پلی‌پروپیلن، فلز، چوب و… چاپ کرد.

استفاده از چاپ شبرنگ برای تولید محصولاتی همچون بنرها، پوسترها، فلایرها و سایر محصولات چاپی، به دلیل پوشش دادن رنگ‌ها بالایی و کیفیت بالای چاپ، مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین، این روش چاپ برای تولید محصولاتی که به دنبال برجسته شدن تصاویر و متن‌ها هستند مانند تابلوهای تبلیغاتی، لوگوها و یا برچسب‌های پرفروش استفاده می‌شود.

images_1682845070_644e2d8e368bd.jpg

تفاوت چاپ استیکر و چاپ شبرنگ

تفاوت اصلی بین چاپ استیکر و چاپ شبرنگ، در نوع چسب مورد استفاده قرار گرفته در هر روش چاپ است. در چاپ استیکر، چسب مخصوصی بر روی ورق استیکر قرار دارد که به راحتی قابل جدا شدن است. در حالی که در چاپ شبرنگ، رنگ‌ها به صورت غلیظ و پوشش دهنده روی محصول قرار می‌گیرند و چسبی در این روش چاپ مورد استفاده نیست. علاوه بر این، در چاپ استیکر، می‌توان بر روی انواع مختلفی از ورق‌ها چاپ کرد، اما در چاپ شبرنگ، محصولات باید مناسب با چاپ شبرنگ باشند، به عنوان مثال برای چاپ روی پوستر، بنر، فلایر و سایر محصولات چاپی استفاده می‌شوند.

همچنین، در چاپ استیکر، می‌توان چاپ روی سطوح صاف و همچنین غیر صاف مانند سطوح خمیده یا منحنی انجام داد، اما در چاپ شبرنگ، چاپ روی سطوح منحنی و خمیده به دلیل پوشش دهنده بودن رنگ‌ها بر روی محصول، با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در نهایت، باید توجه داشت که چاپ استیکر بیشتر برای تولید برچسب‌های دائمی و یا قابل جدا شدن با کمترین آسیب به سطح اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که چاپ شبرنگ بیشتر برای تولید محصولات با کیفیت بالا و پوشش دهنده بودن رنگ‌ها بر روی سطح مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

در نهایت، می‌توان گفت که چاپ استیکر و چاپ شبرنگ هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی هستند. در صورتی که نیاز به تولید برچسب‌های قابل جدا شدن باشد، بهتر است از چاپ استیکر استفاده شود و در صورتی که نیاز به تولید محصولات با کیفیت بالا باشد، انتخاب چاپ شبرنگ مناسب تر خواهد بود. همچنین، در انتخاب روش چاپ، نوع محصول و سطح آن نیز باید در نظر گرفته شود.

از دیگر مزایای چاپ استیکر نسبت به چاپ شبرنگ، قابلیت تولید انواع استیکر با طرح‌ها و ابعاد مختلف است. با توجه به این که استیکرها در بسیاری از صنایع از جمله صنعت بسته‌بندی، صنعت دستگاهی و حتی صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولید استیکر با طرح مناسب و با کیفیت اهمیت بالایی دارد. از طرفی، چاپ شبرنگ برای تولید محصولات با کیفیت بالا و بیشترین دقت به کار می‌رود. این روش چاپ به دلیل داشتن پوشش دهنده بالا بر روی سطح محصول، به عنوان یک روش چاپ با کیفیت بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود.

در مورد قیمت، هزینه چاپ استیکر در مقایسه با چاپ شبرنگ کمتر است. این به دلیل استفاده از مواد چاپ کمتر و کاهش هزینه‌های نگهداری و تنظیم ماشین‌آلات چاپی است. اما در چاپ شبرنگ، هزینه بالاتری برای تولید محصول پرکاربرد با کیفیت بالا وجود دارد. بنابراین، در انتخاب روش چاپ استفاده شده برای تولید محصول، باید به اهمیت ویژگی‌های مختلف هر روش توجه شود. با توجه به نیاز و هدف تولید، می‌توان روش چاپ مناسب را انتخاب کرد.

همچنین، باید در نظر داشت که استفاده از استیکرها و چاپ شبرنگ، به میزان بیشتری می‌تواند باعث افزایش ارزش و تبلیغات محصول شود. استفاده از استیکرها برای بسته‌بندی محصولات، به صورت ظاهری آنها را جذاب‌تر و به چشم‌گیرتر تبدیل می‌کند و به افزایش توجه مشتریان کمک می‌کند. همچنین، چاپ شبرنگ بر روی محصولات، به دلیل کیفیت بالای آن، ارزش افزوده بسیاری به محصول می‌دهد و در بهبود تصویر برند نیز مؤثر است.

در نهایت، انتخاب روش چاپ مناسب برای تولید محصولات بسیار مهم است و باید با توجه به نیاز و هدف تولید، اقدام به انتخاب روش مناسب کنید. استفاده از استیکرها و چاپ شبرنگ، هر کدام دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که می‌توان از آنها در تولید محصولات مختلف استفاده کرد.

برگزاری مناقصه خرید کاغذ و مقوا برای چاپ کتب درسی سال آینده با اولویت شرکت‌های داخلی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از برگزاری مناقصه داخلی خرید کاغذ و مقوا برای چاپ کتاب‌های درسی سال آینده، خبر داد و گفت: تا زمانی که امکان تأمین کاغذ و مقوای مورد نیاز برای چاپ کتب درسی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی وجود داشته باشد، به هیچ وجه به سراغ شرکت‌های خارجی نخواهیم رفت.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام‌والمسلمین علی لطیفی در این باره اظهار کرد: باتوجه به شعار محوری سال ۱۴۰۲ مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، امسال نیز اولویت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تأمین کاغذ و مقوای مورد نیاز برای چاپ کتب درسی، کاغذ و مقوای تولید داخل کشور است.

وی افزود: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هر ساله اقدام به برگزاری مناقصه بین‌المللی از طریق یکی از شرکت‌های عهده‌دار چاپ کتب درسی (افست یا چاپ و نشر) می‌کند، اما امسال با توجه به تأکید مجدد مقام معظم رهبری بر رشد تولید و تجربه‌ای که در سال گذشته رقم خورد، در کمیته‌ای که به همین منظور برگزار شد، مقرر شد که امسال مناقصه بین‌المللی را در مرحله اول حذف کنیم. بر این اساس، ابتدا مناقصه‌ داخلی متناسب با نیاز اعلامی دو شرکت افست و چاپ و نشر به کاغذ و مقوا برای چاپ کتاب‌های درسی سال آینده برگزار می‌کنیم. به هر میزان که شرکت‌های داخلی توانایی تأمین داشتند، تفاهم‌نامه را منعقد کرده و برنده را اعلام می‌کنیم و در نهایت قرارداد می‌بندیم.

 لطیفی ادامه داد: اگر نیاز ما بیشتر از توان شرکت‌های داخلی و تفاهم‌نامه‌های منعقده باشد، برای تأمین مابه‌التفاوت، مناقصه بین‌المللی برگزار خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که کاغذ و مقوای مورد نیاز برای چاپ کتب درسی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تأمین شود، به هیچ وجه به سراغ شرکت‌های خارجی نخواهیم رفت، درباره زمان برگزاری مناقصه عنوان کرد: فراخوان این مناقصه ۱۱ اردیبهشت ماه منتشر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، لطیفی در پاسخ به اینکه برای چاپ کتب درسی امسال چه میزان کاغذ و مقوا مصرف شد و سهم بازارهای داخلی چقدر بود؟ گفت: برای چاپ کتب درسی سال تحصیلی جاری به ۴۸ هزار تن کاغذ و مقوا نیاز داشتیم که ۳۰ هزار تن آن از طریق شرکت‌های تولیدکننده داخلی تأمین شد.

وی افزود: خوشبختانه به سهم حدود ۷۰ درصدی کاغذ تولید داخل رسیده‌ایم و بسیار مهم است که بدانیم قیمت تمام شده کاغذهای داخلی پایین‌تر از کاغذ خارجی است، زیرا کاغذ خارجی وابسته به ارز است و اگر همانند سنوات گذشته کاغذ مورد نیاز را از خارج وارد می‌کردیم، قیمت کتاب‌های درسی، رشد حدود چهار برابری پیدا می‌کرد، اما استفاده از کاغذهای تولید داخل باعث شد قیمت کاغذ در تفاهم‌نامه ما از ابتدای سال تا آخر سال ثابت بماند.

 

مناقصه خرید کاغذ و مقوا برای چاپ کتاب درسی برگزار شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام‌ علی لطیفی افزود: باتوجه به شعار محوری سال ۱۴۰۲ مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، امسال نیز اولویت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تأمین کاغذ و مقوای مورد نیاز برای چاپ کتب درسی، کاغذ و مقوای تولید داخل کشور است.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هر ساله اقدام به برگزاری مناقصه بین‌المللی از طریق یکی از شرکت‌های عهده‌دار چاپ کتب درسی (افست یا چاپ و نشر) می‌کند، اما امسال با توجه به تأکید مجدد مقام معظم رهبری بر رشد تولید و تجربه‌ای که در سال گذشته رقم خورد، در کمیته‌ای که به همین منظور برگزار شد، مقرر شد که امسال مناقصه بین‌المللی را در مرحله اول حذف کنیم.

وی افزود: بر این اساس، ابتدا مناقصه‌ داخلی متناسب با نیاز اعلامی دو شرکت افست و چاپ و نشر به کاغذ و مقوا برای چاپ کتاب‌های درسی سال آینده برگزار می‌کنیم. به هر میزان که شرکت‌های داخلی توانایی تأمین داشتند، تفاهم‌نامه را منعقد کرده و برنده را اعلام می‌کنیم و در نهایت قرارداد می‌بندیم.

لطیفی ادامه داد: اگر نیاز ما بیشتر از توان شرکت‌های داخلی و تفاهم‌نامه‌های منعقده باشد، برای تأمین مابه‌التفاوت، مناقصه بین‌المللی برگزار خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که کاغذ و مقوای مورد نیاز برای چاپ کتب درسی با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تأمین شود، به هیچ وجه به سراغ شرکت‌های خارجی نخواهیم رفت، درباره زمان برگزاری مناقصه، گفت: فراخوان این مناقصه ۱۱ اردیبهشت ماه منتشر خواهد شد.

برای چاپ کتب درسی سال تحصیلی جاری به ۴۸ هزار تن کاغذ و مقوا نیاز داشتیم

لطیفی در پاسخ به اینکه برای چاپ کتب درسی امسال چه میزان کاغذ و مقوا مصرف شد و سهم بازارهای داخلی چقدر بود؟ گفت: برای چاپ کتب درسی سال تحصیلی جاری به ۴۸ هزار تن کاغذ و مقوا نیاز داشتیم که ۳۰ هزار تن آن از طریق شرکت‌های تولیدکننده داخلی تأمین شد.

وی ادامه داد: به سهم حدود ۷۰ درصدی کاغذ تولید داخل رسیده‌ایم و بسیار مهم است که بدانیم قیمت تمام شده کاغذهای داخلی پایین‌تر از کاغذ خارجی است، زیرا کاغذ خارجی وابسته به ارز است و اگر همانند سا ل های گذشته کاغذ مورد نیاز را از خارج وارد می‌کردیم، قیمت کتاب‌های درسی، رشد حدود چهار برابری پیدا می‌کرد، اما استفاده از کاغذهای تولید داخل باعث شد قیمت کاغذ در تفاهم‌نامه ما از ابتدای سال تا آخر سال ثابت بماند.

حلقه مفقوده صنعت چاپ/ تمایل به زبان فارسی در تابلوهای تجاری کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در راستای پیوند صنعت چاپ و آموزش تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی‌پور در ماه‌های گذشته امضا کرده است،‌ در راستای امضای این تفاهم نامه‌، دومین ورکشاپ تخصصی تابلوسازی امروز در این دانشکده برگزار شد.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران، درباره این اتفاق گفت: این تفاهم‌نامه در راستای برقرار پیوندی مستحکم میان صنعت و دانشگاه است،‌ پیوند صنعت چاپ با آموزش حلقه مفقوده دانشگاه و مشکلی اصلی صنعت چاپ در سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد:‌ صنعت چاپ و تابلوسازی در فرهنگ و آموزش نقش بسزایی دارند،‌ اما امروز دیگر مسئله استاد و شاگردی جوابگو نیست،‌ آموزش رکن اساسی هر مجموعه‌ای در صنعت به شمار می‌رود و ما نیز در هیئت مدیره فعلی اتحادیه به این موضوع توجه خاص داشته‌ایم.

معروف محمدی از پیشکسوتان صنعت چاپ و تابلوسازی نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ ظرفیت‌های این صنعت تا اندازه‌ای است که باید در سال‌های آینده یک رشته تحصیلی در این زمینه تاسیس شود، این حوزه از صنعت چاپ به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و پتانسیل کارآفرینی بالایی دارد.

افزایش تمایل به استفاده از بان لاتین به جای فارسی در سفارشات صنعت چاپ و تابلوسازی

وی با اشاره به هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی و دستورالعمل‌های زبان فارسی در این حوزه گفت: در صنعت چاپ و تابلوسازی نظارت بر استفاده از زبان فارسی در استان‌ها و در سراسر کشور انجام می‌شود،‌ طبق قانون تنها ۳۰ درصد از نوشته‌ها می‌توانند لاتین باشند و مابقی باید به زبان فارسی باشد. با این حال در سال‌های اخیر عمده کارفرمایان به ویژه در استان‌ها تمایل به استفاده از زبان لاتین دارند.

محمدی گفت:‌ این تداخل استفاده از زبان فارسی یا لاتین در تابلوها در سال‌های اخیر در این صنعت بحث‌برانگیز شده است،‌ البته باید گفت در سال‌های اخیر برخی از کسانی که وارد این صنف شده‌اند،‌ در کمال بی‌تجربگی اقداماتی داشته‌اند که نهال بارور این حوزه را خشکانده است. امروز در تمام شهرها  در تابلوها انواع و اقسام رنگ‌ها و طراحی‌هایی را شاهد هستیم که با فرهنگ و هویت ایرانی چندان سازگار نیست،‌ از فونت‌های رسمی استفاده نمی‌شود و کمکی به زیبایی‌های بصری شهر نمی‌کند.

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

به گزارش ساناپرس، این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

در این مقاله قرار است همراه هم خلاقیت و نبوغ کمپانی‌ها در طراحی بسته‌بندی محصولاتشان در راه به دست آوردن رضایت مشتری را مرور کنیم.

برترین‌ها – آرمان رمضانی: در این مقاله قرار است به خودمان یادآوری کنیم رقابت کمپانی‌ها برای به دست آوردن دل مشتری در یک بازار عادلانه و رقابتی چه نتیجه‌ای برای مصرف‌کننده دارد. البته نگران نباشید. قرار نیست در این مقاله سراغ اصول اقتصادی برویم، فقط قرار است همراه هم خلاقیت و نبوغ کمپانی‌ها در طراحی بسته‌بندی محصولاتشان در راه به دست آوردن رضایت مشتری را مرور کنیم.

طراحی بسته‌بندی ماکارونی و پاستا

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

ساده و کاربردی

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

در بسیاری از سوپرمارکت‌های کشور کره جنوبی، فروش این بسته‌های ۶ عددی موز با استقبال مردم مواجه شده است. شرکت تولید کننده با یک ابتکار ساده این بسته‌ها را با عنوان “روزی یک عدد” وارد بازار کرده است. ۶ موزِ موجود در هر بسته از نظر رسیده بودن در مراحل متفاوتی قرار دارند و موزها طوری انتخاب شده‌اند که کال‌ترین موز در روز ششم آماده مصرف شود.

زیبا و در خدمت رفاه مصرف‌کننده

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید شرکت تولید کننده این بطری‌ها توضیح داده که با همین تغییر ساده نه تنها فرد مصرف کننده به نیروی کمتری برای نوشیدن آب احتیاج دارد بلکه پر کردن آب از شیر یا یخچال هم ساده‌تر شده است.

شیک و هوشمندانه

طراحی بسته‌بندی عطری با عنوان عسل توسط ماکسیم آربوزوف

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

عطرِ پرتقال محصول یک قرن قبل

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

لپ‌های پر از گردو

بسته‌بندی خلاقانه گردو

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

این حشره‌ها نور را به خانه شما می‌آورند

طراحی بسته‌های لامپ توسط آنجلینا پیشیکووا

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند


بسته‌بندی مفید

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

جعبه مقواییِ این تی‌شرت‌ها طوری طراحی شده که پس از باز شدن با چند حرکت ساده به یک هنگر برای آویزان کردن لباس تبدیل می‌شود.


کیفیت جابجایی بسته‌هایتان را زیر نظر داشته باشید

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

این برچسب ساده با عنوان Tilt Watch plus به ساده‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن به دریافت‌کننده محصول اجازه می‌دهد تا از کیفیت جابجایی آن مطلع شود. محل قرار گرفتن نقاط سبزرنگ در مقصد نشان خواهد داد این بسته چند درجه چرخیده است و کالای گران‌بهای شما با چه کیفیتی حمل شده است.


بسته‌بندی خوشمزه

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند


کاربردی و مینیمال

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند


همه دلشان می‌خواهد این محصول را بخرند

طراحی بسته‌بندی قوطی‌های نوشیدنی توسط مارسل شِیشِنوف

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند


از این زیباتر هم ممکن است؟

طراحی بسته‌بندی قوطی کرم دستِ فاکس با الهام از نام برند

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند


کاربردی و شیک

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

کاربری که این عکس را پست کرده همراه آن توضیح داده که تنها دلیلِ او برای قهوه خریدن از این مغازه، همین طراحی زیبا و کاربردی است و هر روز به خاطر همین خلاقیت از این مغازه خرید می‌کند.


روغن زیتون به شکل زیتون

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند


وقتی به فکر مصرف‌کننده باشی، مصرف‌کننده هم به تو فکر خواهد کرد

این بسته‌بندی‌ها در هر فروشگاهی که باشد، شما را جذب می‌کند

تغییر ساده این کمپانی تولید بیسکوییت مثال خوبی از کل موضوع این مقاله است. این کمپانی برای راحتی مصرف‌کننده در بیرون آوردن بیسکوییت‌ها بدون خرد شدن، این تغییر کوچک را در شکل محصول اعمال کرد و مصرف‌کننده‌ها با استقبال بی‌نظیرشان از این محصول، به این حرکت پاسخ دادند.

برای حضور در بازار کتاب دنیا نیاز به بازآفرینی توانمندی‌های چاپ داریم

اسماعیل سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: بیشتر کتاب هایی که در شرکت چاپ و نشر بین الملل منتشر شده در حوزه تبلیغ دین بوده است و قبل از این که سازمان فرهنگ و ارتباطات از سازمان تبلیغات اسلامی جدا شود؛ تولید کتاب به زبان‌های دیگر هم جزو رسالت‌های شرکت چاپ و نشر بوده است. مثلا قرآن به زبان‌های روسی و چینی چاپ می‌شده یا کتاب‌های صحیفه سجادیه و آثار شهید بهشتی، مرتضی مطهری، علامه طباطبایی که به زبان‌های دیگر به چاپ می‌رسیده اما با جدا شدن سازمان فرهنگ و ارتباطات از سازمان تبلیغات اسلامی، این ماهیت تغییر کرد ولی نام چاپ و نشر بین‌الملل همچنان روی این شرکت باقی ماند که امروزه تناسب چندانی با حوزه ماموریتی چاپ و نشر ندارد و معتقدم باید این نام تغییر کند.

وی افزود: پسوند «بین‌الملل» امروزه یک نماد است که به‌راحتی نمی‌توان آن را تغییر داد و حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ماموریتی را بر عهده ما گذاشته‌ تا به کمک «بنیاد کتاب» به نام دیگری برسیم که هم نماد بین‌المللی بودن حفظ شود و هم با حوزه ماموریت ما تناسب داشته باشد. البته ورود به بازارهای جدید خارج از کشور، مستلزم بازآفرینی توانمندی‌های شرکت چاپ و نشر است که درحال افزایش این توانمندی‌ها هستیم.

سلطانی با ارائه آماری از کتاب های منتشر شده در شرکت چاپ و نشر بین‌الملل گفت: در سال۹۸ حدود ۱۰ تا ۱۲عنوان کتاب جدید در این انتشارات به چاپ رسید که اکنون این رقم به حدود ۱۱۰عنوان کتاب افزایش یافته که ۷۳ عنوان آن، کتاب اولی است و این آمار، حکایت از افزایش تولید کتاب نسبت‌به سال‌های قبل دارد.

مدیر سابق انتشارات موسسه ایمان ماندگار افزود: از زمان تاسیس نشر بین‌الملل تا سال۹۸، حدود ۵۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسیده درحالی‌که از سال۹۸ تاکنون، حدود ۱۵۰عنوان اثر منتشر شده است. چاپ کتاب‌هایی در حوزه دانشگاهی نیز از فعالیت‌های این انتشاراتی محسوب می‌شود.

وی با بیان این که بیشتر کتاب‌های تولیدشده در حوزه‌های مذهبی، روانشناسی، تاریخ و رمان بوده، افزود: ایجاد «شوراهای محتوایی» در این نشر، کمک بسیاری کرده است که این شوراها هر دو هفته یک‌بار در یک جمع نخبگانی برگزار می شود و کتاب‌هایی را که قرار است چاپ شود، با نگاه‌های دقیق کارشناسی از نظر محتوایی بررسی می‌کنند؛ البته ما جزو محدود نشرهایی هستیم که به‌منظور افزایش محتوا چندین مرحله بررسی چاپ کتاب را در دستورکار قرار داده‌ایم. چراکه این نشر، متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است و باید ضریب خطاها پایین باشد.

سلطانی افزود: شرکت چاپ و نشر به‌منظور تمرکز بر حوزه محتوا برای چاپ کتاب، ۱۸دسته محتوایی خود را به هشت دسته محتوایی تقلیل داده تا چاپ به‌تدریج تمرکز محتوایی پیدا کند، چراکه بر این باوریم که هرچقدر در حوزه محتوا متمرکزتر باشیم، تخصصی‌تر عمل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف در دوره جدید «آموزش نویسندگانی» است که با این نشر در ارتباط هستند که تاکنون پنج دوره مختلف نویسندگی در تهران و قم برای علاقه‌مندان به حوزه نویسندگی برگزار شده که مهم‌ترین دوره آن به نام «دیدار با ابرار» است که تاکنون سابقه نداشته است.

مدیر شرکت چاپ و نشر بین‌الملل از راه اندازی فروشگاه های این انتشارا در شهرهای مشهد و شیراز خبر داد و گفت: درحال‌حاضر دو فروشگاه در شهرهای تهران و قم مشغول فعالیت هستند و قرار است پایگاه اطلاع رسانی شرکت چاپ و نشر به نام «کتاب بین‌الملل» ایجاد شود.

وی افزود: به‌ ثمررساندن طرح «زندگی‌نامه رهبران مقاومت» و آماده شدن کتاب زندگی‌نامه سید عارف حسین حسینی، از علمای اهل پاکستان، از فعالیت‌های دوره جدید است؛ علاوه‌براین، زندگینامه شیخ ابراهیم زکزاکی، از علمای نیجریه‌ای، نیز در دستور کار تولید است. یکی از مجموعه‌هایی که به‌ صورت کامل با ما همکاری دارد «پژوهشکده باقرالعلوم» است که بازوی محتوایی ما محسوب می‌شود و چاپ کتاب «اسطوره حاج‌قاسم» و مجموعه کتاب‌های «آقا روح‌الله» نیز، ثمره این نوع همکاری‌هاست.

شرکت چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی در اوایل دهه۶۰ راه‌اندازی و در سال۱۳۷۳ بود که به «نشر بین‌الملل» معروف بود. این شرکت در دوره های مختلف، به چاپ و انتشار آثار دینی اهتمام داشته و علاوه‌ بر چاپ آثاری به زبان‌های خارجی از علمای معاصر چاپ کرده و قرآن کریم نیز به زبان‌های انگلیسی، روسی و چینی منتشر شده است. همچنین کتاب‌های فراوانی به زبان فارسی در موضوعات فقه و علوم قرآنی، فلسفه و کلام اسلامی، عرفان اسلامی، تاریخ اسلام، سیره و شرح زندگی معصومان، فرهنگ جامع سخنان امامان معصوم(ع) و دیگر موضوعات چاپ و منتشر کرده است.

ناپایداری قیمت کاغذ، سنگ بزرگ جلوی پای نویسندگان است

ایسنا/مازندران مدیرمسئول انتشارات هاوژین بزرگترین مشکلات ناشران استان و کشور را ناپایداری قیمت کاغذ اعلام کرد و گفت: تورم کاغذ باعث شده که بسیاری از فعالان این عرصه حجم چاپ را کاهش دهند.

در حاشیه نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران از فعالان برتر حوزه چاپ و نشر قدردانی شد و انتشارات هاوژین نیز جزو ۲۱ برگزیده این رویداد بوده است.

به همین بهانه سمانه خاتمی کاوردی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیشترین کتاب‌های چاپ شده ما در حوزه ادبیات بومی و استان مازندران بوده است.

وی با اعلام اینکه در گذشته زیر نظر اتحادیه ناشران تهران که خودش زیر مجموعه وزارت ارشاد بود، سهمیه کاغذ داشتیم، افزود: در مدت دو سالی که زیر پوشش اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی مازندران قرار گرفته‌ایم هنوز سهمیه‌ای به ما تعلق نگرفته است. البته رایزنی‌هایی با مدیران چوب و کاغذ استان انجام شده اما هنوز وعده‌ تامین کاغذ عملیاتی نشد.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین با اشاره به اینکه کاغذ بحث اصلی چاپ است و در این زمینه با چالش مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در بحث حمایتی برای مجموعه ناشران و نویسندگان در چند سال اخیر تسهیلاتی در نظر گرفته نشده است.

خاتمی کاوردی، ادامه داد: بحث خرید کتاب از نویسندگان تنها دلگرمی متولیان این حوزه بود که متاسفانه از سال گذشته این موضوع هم منتفی شد و وزارتخانه اعلام کرده از روی اعلام وصول‌ها، کتاب نویسندگان را خریداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته وزارت ارشاد از هیچ ناشر مازندرانی کتاب خریداری نکرده است، خاطرنشان کرد: عرصه بر فعالان و نویسندگان به حدی تنگ شده که حتی شمارگان کتاب‌های ارزشمند هم به بیش از ۵۰۰ نسخه نمی‌رسد.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین، یادآور شد: بسیاری از نویسندگانی که سراغ دارم پس از مشاهده وضعیت چاپ و نشر از ادامه کار انصراف دادند و یا اینکه در حد چند نسخه کوتاه و تنها برای یادگاری و اینکه اثری مکتوب داشته باشند نسبت به چاپ اقدام می‌کنند.

خاتمی کاوردی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود سختی‌های حوزه چاپ و نشر، کمبود منابع و هزینه‌های بالای نشر اصرار به ادامه حضور در این عرصه دارید، گفت: ناشران با کتاب زندگی می‌کنند و با انتشار هر کتاب احساس می‌کنیم که نفس تازه‌ای به فضای فرهنگی کشور داده‌ایم.

وی اضافه کرد: چاپ یک کتاب به مثابه تولد یک فرزند است و به همین دلیل هم بسیاری از ناشران پاگیر این عرصه شده و نمی‌توانند به آسانی از این مجموعه جدا شوند.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین دیگر دلگرمی ناشران را فرسایشی نبودن فعالیت این حوزه اعلام کرد و یادآور شد: هر کتاب؛ حرف، سخن، موضوع و مبحث تازه و جدیدی داشته و به همین دلیل ناشران هیچ وقت دچار روزمرگی نمی‌شوند.

خاتمی کاوردی در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب مازندران، گفت: با توجه به اینکه در دوران کرونا نمایشگاه کتاب برگزار نشد، این اقدام فرهنگی‌ بسیار ارزشمند بوده و از متولیان امر برپایی نمایشگاه سپاسگزاریم.

وی میزان فروش غرفه هاوژین را مناسب اعلام کرد و گفت: کتاب‌های بومی و مذهبی در صدر فروش قرار دارند.

مدیرمسئول انتشارات هاوژین خواستار برگزاری فصلی نمایشگاه کتاب شد و از متولیان خواست در رابطه با زمان برگزاری نمایشگاه‌ها، نظر ناشران را لحاظ کنند.

مطالبات بر زمین‌مانده تولیدکنندگان کاغذ/ نه چوب تأمین شد، نه سرمایه در گردش

 امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به برنامه این کارخانه برای تولید کاغذ تحریر در سال جاری گفت:‌ متأسفانه تولیدکننده‌ای که تمایل دارد که نیاز کشور را برطرف کند،‌ با انواع و اقسام مشکلات و موانع روبرو است،‌ من برای سال جاری نگران وضعیت تولید کاغذ هستم،‌ هم وضعیت نقدینگی ما وضعیت مناسبی نیست و هم با توجه به عدم قرارداد با دستگاه‌های مصرف‌کننده هنوز دورنمای مشخصی نداریم.

کاغذ داخلی ۶۵ درصد ارزان‌تر از کاغذ خارجی است

 وی ادامه داد:‌ ما با مذاکرات با دستگاه‌های مختلف این نکته را مطرح کردیم،‌ که برای سفارش کار اجازه ندهند زمان زیادی از سال بگذرد،‌ ما باید تکلیف خود را برای تولید بدانیم و طبیعتاً قیمت امسال نسبت به سال گذشته تفاوت پیدا خواهد کرد‌، اما این قول را می‌دهیم که نسبت به کاغذ خارجی حداقل ۶۵ درصد ارزان‌تر خواهد بود. به شرط اینکه این حمایت را دستگاه‌های مختلف انجام دهند.

اعلام آمادگی کاغذ مازندران برای تولید ۵۰ هزار تن در سال جاری

 نیک‌نژاد با بیان این مطلب که تکلیف تولید کاغذ در کشور روشن نیست،‌ گفت: سال گذشته ما یکه و تنها با تمام سختی‌ها توانستیم بخشی از تولید را انجام دهیم،‌ از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ که کمک‌های بسیاری به ما کرد،‌ از شخص آقا خاندوزی که بحث وام و تسهیلات ما را حمایت کردند،‌ از وزیر آموزش و پرورش که یاری کرد،‌ قدردانی می‌کنم‌، امسال نیز اگر همه دست به دست هم بدهند و در مسیر برنامه برای خودکفایی حرکت کنند،‌ این آمادگی را داریم که ۵۰ هزار تن تولید کنیم،‌ ۳۵ هزار تن نیاز آموزش و پرورش و ۱۵ هزار تن نیز برای تنظیم بازار.

ناشرانی که حتی یکبار هم از ما کاغذ نگرفتند،‌ از کیفیت می‌نالند

وی با گلایه از اظهارات برخی ناشران درباره کیفیت کاغذ مازندران گفت: برخی از ناشران گلایه می‌کنند که کاغذ کیفیت پایینی دارد. ما رقیبی در واردات کاغذ نیست، ادعا هم نداریم که کاغذ کشور را تامین می‌کنیم، اگر ارز قطع شده یا کاغذ یارانه‌ای وجود ندارد مقصر کارخانه‌های تولیدی داخل نیستند،‌  ناشرانی که حتی یکبار هم کاغذ ما را مصرف نکرده‌اند،‌ گلایه می‌کنند،‌ به جای حمایت از تولیدکننده و بها دادن به تولید داخلی با انتقادات بی منطق خستگی را به تن تولید کننده می‌گذارند. این در حالی است که اگر همین چند هزار تن کاغذ مازندران نباشد،‌ قیمت کاغذ وارداتی در بازار نجومی خواهد شد.

تولید داخل قیمت بازار را متعادل نگه داشته است

 مدیرعامل کارخانه مازندران تصریح کرد: همه به شرایط کشور در تحریم‌ آشنا هستیم،‌ طبیعتاً این ارز باید به جای حساس در کشور اختصاص پیدا کند، اگر ما کاغذ تولید نکنیم، آیا وضعیت بازار کاغذ بهتر می‌شود؟ مطمئنا این تولید داخل است که قیمت‌ها را متعادل نگه داشته است،‌ از همین کاغذ داخلی قرآن ۴ رنگ منتشر شده است،‌ بسیاری از ناشران داخلی از این کاغذ استفاده کرده و کتاب منتشر کرده‌اند،‌ اینکه نمی‌توانند کاغذ وارد کنند،‌ مقصرش کارخانه مازندران یا تولیدکننده‌های داخلی دیگر نیستند.

مطالبه ما درباره تامین چوب به هیچ وجه تامین نشد

نیک‌نژاد در پاسخ به این پرسش که کدام یک از پیش‌شرط‌های مورد نیاز برای تولید که پیشتر با دولت مطرح کرده بودید،‌ مهیا شده است،‌ گفت: مطالبه ما درباره تامین چوب به هیچ وجه تامین نشد، مطالبه‌ای که از سازمان جنگل‌ها داشتیم بر زمین مانده است و به جای خود باقی است. بخش اعظم مشکل ما تامین چوب است، این تامین چوب موضوعی است که با کمک سازمان جنگل‌ها قابل انجام است.این مهمترین مطالبه ما برای تولید است.

وی ادامه داد: بخش دیگر مطالبه ما تسهیلات سرمایه در گردش و نقدینگی است که همه واحدهای تولیدی نیاز دارند، ما هم نیاز داریم، ما چون مواد اولیه مورد نیازمان وارداتی است،‌ باید از همین امروز برای تولید تا پایان سال برنامه‌ریزی کنیم.

واردات مواد اولیه کاغذ در تخصیص ارز لحاظ شود

نیک نژاد تصریح کرد: ما این انتظار را داریم که در تخصیص ارز با توجه به ارجحیتی که وجود دارد،‌ واردات مواد اولیه صنعت کاغذ سازی را هم مدنظر داشته باشند و در تالار اول آن را لحاظ کنند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از برخی دستگاه‌های دولتی گفت: کارخانه مازندران چند سالی از  مدار اصلی خود که همان کاغذ تحریر بود،‌ دور بود و محصولات دیگر تولید می‌کرد،‌ سال گذشته کارخانه به مدار اصلی خود بازگشت‌، این در حالی بود که همه مطالبات سال‌های اخیر انباشه شده بود،‌ امسال نهادهای مختلف مطالبات چند سال اخیر را به یکباره مطالبه کردند،‌ اداره مالیات سنوات سال‌های قبل را به یکباره مطالبه کرده،‌ برق مطالباتش را می‌خواهد و… طی کردن این مسیر ما را دوباره به روزهایی می‌برد که تولید برای کشور و منطقه به بحران تبدیل شود. اگر اهتمامی وجود نداشته باشد‌، شاید این کورسوی امید که در دولت سیزدهم برای تولید کاغذ تحریر در کشور روشن شده است،‌ را از دست بدهیم.

تعرفه‌گذاری جدید برای خدمات چاپ/ وعده پیگیری معاون فرهنگی ارشاد برای استانی شدن اتحادیه‌های چاپ

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از برگزاری جلسه  قیمت‌گذاری تعرفه‌های خدمات چاپ با حضور رؤسای اتحادیه های سراسر کشور خبر داد و گفت:‌ روز گذشته جلسه‌ای برگزار شد که تعرفه‌های خدمات چاپ ارزیابی و تعرفه‌های جدید برای سال پیش رو پیشنهاد شد.

وی ادامه داد:‌ اتحادیه‌های صنفی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند و قیمت‌های پیشنهادی نیز لازم الاجرا توسط واحدها نیستند،‌ ما به عنوان اتحادیه بر مبنای نظر کارشناسی قیمت‌هایی را به واحدها پیشنهاد کردیم. این چاپخانه‌ها هستند که باید تصمیم‌گیری کنند با این قیمت‌ها خدمات ارائه  کنند یا نه.

 ابوالحسنی همچنین از دیدار رؤسای اتحادیه‌های چاپ با معاون فرهنگی وزیر ارشاد خبر داد و گفت: در این دیدار موضوع استانی شدن کل صنعت چاپ در سراسر کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت،‌ از آنجایی که چاپخانه‌ها چه در تهران و چه در استان‌ها در حال انتقال به حاشیه شهر‌ها هستند،‌ رفته رفته از زیرمجموعه اتحادیه‌ها خارج می‌شوند، شهرهای حاشیه تهران مثل شهر ری‌،  اسلامشهر‌، پردیس و … نیز اکنون زیرمجموعه اتحادیه‌های غیرتخصصی مثل اتحادیه عکاسان هستند و باید زیر مجموعه اتحادیه تخصصی خود شوند.

وی گفت: اتاق تهران با تشکیل اتحادیه‌های استانی چاپ موافق کرده است،‌ اما اتحادیه‌هایی که چاپخانه‌ها در حاشیه شهرها زیرمجموعه آن‌ها هستند،‌ با جدا شدن این چاپخانه‌ها مخالفت می‌کنند.

ابوالحسنی گفت:‌ معاون فرهنگی وزارت ارشاد از استانی شدن اتحادیه‌های چاپ حمایت کامل کرد و قرار بر این شد که  با کمیسوین عالی نظارت صنعت و معدن نیز نامه‌نگاری کنند. همچنین برای پیگیری برخی از مطالبات دیگر صنعت چاپ از جمله واردات ماشین‌آلات و … جلسه مشترک وزیر ارشاد،‌ وزیر صنعت و معدن و اتحادیه چاپ برگزار شود.

هشدار نسبت به افزایش احتمالی قیمت کتاب‌های درسی و فشار مالی به اقشار ضعیف/ اعتبار اختصاصی برای کاغذ کتاب بدون توجه به گرانی‌ها تعیین شده است

 «مهدی اسماعیلی» نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اخبار مربوط به گرانی کتب درسی و عدم تخصیص اعتبار کافی برای این امر توضیح داد: با توجه به تورمی که در زمینه‌ها و اقلام مختلف وجود دارد، طبیعتا کاغذ را هم شامل می‌شود و قیمت آن نیز تغییر کرده است.

اسماعیلی افزود: سازمان برنامه و بودجه هرساله یک عددی را به عنوان اعتبار لازم برای تهیه کاغذ چاپ کتاب‌های آموزش و پرورش اختصاص می‌داد و امسال بدون توجه به تورم و گرانی مبلغ مشابه گذشته را در بودجه امسال در نظر گرفته است و این مبلغ کفاف هزینه‌های مربوط به چاپ کتاب را نمی‌دهد و آموزش و پرورش برای اینکه حجم گسترده‌ای از کتاب‌ها را با این تورم چاپ کند، دچار مشکلاتی شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه کمک دولت به آموزش و پرورش در این وضعیت اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش مجبور می‌شود در صورتی که دولت برای چاپ کتاب‌های درسی به آن‌ها کمک نکند، قیمت کتب درسی را افزایش دهد.

نماینده مردم شهرستان میانه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در هر زمینه‌ای تبعاتی در برخواهد داشت، یادآور شد: در گرانی کتب درسی مشخص است که طبقه پایین‌تر جامعه و دانش آموزان این خانواده‌ها مشکلاتی پیدا خواهند کرد و خرید کتب درسی با افزایش قیمت قطعا به سبد خرید این قشر از جامعه فشار وارد می‌کند.

او در ادامه در مورد اینکه افزایش قیمت احتمالی تا چه اندازه خواهد بود، بیان کرد: حداکثر تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲  آخرین مهلتی است که تعیین شده است تا آموزش و پرورش قیمت نهایی کتاب‌ها را مشخص کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نبود وزیر در وزارت آموزش و پرورش و اداره آن توسط سرپرست در شرایط فعلی هم موضوعی است که باید به آن توجه داشت، افزود: سرپرست فعلی آموزش و پرورش مشغول رایزنی با سازمان برنامه و بودجه است و اگر توانست اعتبار بیشتری کسب کند، تفاوت قیمت کتب درسی با سالهای قبل خیلی زیاد نخواهد بود و ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد، به هر حال باید تا ابتدای ماه اردیبهشت صبر کرد تا تکلیف جذب اعتبار اضافی از سوی آموزش و پرورش روشن شود.

او در ادامه گفت: فشارهای مالی که به تعلیم و تربیت دانش آموزان ما آسیب بزند، قطعا اثرات منفی در این عرصه خواهد داشت. امیدواریم دولت توجه لازم را به وضعیت مالی خانوارهایی که در شرایط سختی هستند داشته باشد و به صورتی برنامه ریزی شود که آن‌ها آسیب نبینند.

شایان ذکر کرد؛ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نظر به پیگیری‌های صورت گرفته جهت دریافت اعتبارات تکمیلی به منظور تعدیل قیمت‌ها، فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم که مقرر بود از تاریخ ۲۷ فروردین ماه صورت گیرد تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

طی چند سال اخیر، افزایش قیمت کتاب‌های درسی ۲۰ درصد بوده است؛ اما طبیعتا اگر  یارانه کاغذ تأمین نشود و یا اعتبار اضافی و متناسب با تورم پیش آمده از سوی سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش تخصیص داده نشود، افزایش قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید به معضلی برای خانواده‌های محروم تبدیل خواهد شد و این درحالی است که آموزش و پرورش مدت‌هاست شعار رفع بازماندگی از تحصیل سر می دهد که یکی از دلایل بروز چنین محرومیتی، عدم توانایی قشر ضعیف برای تهیه اقلام مورد نیاز تحصیل فرزندان دانش آموز از جمله کتب درسی است.