۹۵ درصد کاغذ کتب درسی وارداتی است

تهران-ایرنا- معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۹۵ درصد کاغذ مورد نیاز کتاب های درسی از طریق واردات تامین می شود و این موضوع باید تعیین تکلیف شود که به ارز مورد نیاز این بخش دولتی یا نیمایی تعلق می گیرد.

«علی باقرزاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا درباره مشکل تامین کاغذ کتاب های درسی اظهارداشت: کتاب های درسی سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ چاپ شده و در انبار کتاب رسانی استان‌ها و شهرستان‌ها نگه داری می شود که از شهریور ماه در مدارس توزیع می شود.

وی افزود: دانش آموزان پایه اول تا هفتم که برای دریافت کتاب درسی به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند، کتاب های خود را در مدارس تحویل می گیرند و مابقی یعنی پایه های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی از طریق نمایندگی های توزیع، کتاب های خود را تحویل می گیرند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه مشکلی برای تامین کتاب های درسی سال تحصیلی پیش رو وجود ندارد، یادآورشد: باید مقدمات کار چاپ کتاب ها برای سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ فراهم شود، بعید می دانم که کاغذ مورد نیاز برای چاپ کتاب های درسی ازطریق کارخانه های داخلی تأمین شود، از این رو باید این نوع کاغذ از سایر کشورها وارد شود.

باقرزاده یادآور شد: دولت تاکید دارد هزینه تمام شده کتاب های درسی برای خانواده ها معقول باشد.

بازیافت کتب درسی نیازمند ورود بخش خصوصی است

وی افزود: استفاده مجدد از کتاب ها موضوع بسیار مهمی است اما در این میان مشکل اصلی فناوری بازیافت کتاب های درسی است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: صنایع بازیافت تا کنون این امکان را مهیا نکرده اند که کتاب های درسی جمع آوری شده را مورد استفاده مجدد قرار دهد.

باقرزاده تاکید کرد که امکان بازیافت کتاب‌های درسی و جداسازی ۵۰۰ تن جوهر و مرکب مصرف شده در کشور وجود دارد اما باید بخش خصوصی در این حوزه سرمایه گذاری کند تا این فناوری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش آمادگی دارد تا کتاب های مستعمل دانش آموزان را برای بازیافت جمع آوری کند.

کتاب دفتر کار دانش آموزان است

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه درباره الکترونیکی شدن کتاب‌های درسی گفت: تمام کتاب های درسی به صورت نسخه الکترونیکی یا پی دی اف بر روی سایت رشد قرار می گیرد و همه دانش آموزان می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

باقرزاده تصریح کرد: کتاب جایگاه خاص خود را دارد، در حال حاضر کشورهای توسعه یافته نیز کتاب را از چرخه آموزش خود حذف نکرده اند.

وی با یادآوری اینکه نباید کتاب فیزیکی از برنامه تحصیلی دانش آموزان حذف شود، افزود: کار کتاب های الکترونیکی با جدیت دنبال می شود و در این راه مشکلی هم وجود ندارد اما استفاده تنها از نسخه های دیجیتال با مقدرات موجود در مدارس تناسخ ندارد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطق تجهیزات اولیه را برای استفاده از کتاب های دیجیتال را ندارند، برای تعاملی کردن کتاب های درسی به صورت یک پی دی اف زمان بسیاری نیاز است.

باقرزاده افزود: در دسترس بودن زیرساخت های فناوری در نقاط مختلف کشور، تفاوت های فرهنگی، مهارت های معلم، روش های مبتنی بر تدریس در کتاب فیزیکی موجود است.

وی ادامه داد: کتاب دفتر کار دانش آموزان است، بسیاری از فعالیت ها باید در داخل کتاب انجام شود از این رو باید کتاب فیزیکی در دسترس دانش آموزان باشد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره راهکار وزارت آموزش و پرورش برای صرفه جویی در مصرف کاغذ کتب درسی گفت: باید از حجم برخی کتاب ها کاسته شود و کتاب های بدون تغییر را برای سال های آینده جمع آوری کنیم.