تفاوت ها و مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

بسیاری از افرادی که قصد خرید پرینتر دارند، تفاوت ها و ویژگی های دو نوع پرینتر جوهر افشان و لیزری را نمی دانند بنابراین ممکن است هنگام خرید دچار اشتباه شوند و پرینتری را خریداری کنند که جوابگوی نیازهایشان نباشد. در این مطلب برخی از تفاوت ها، مزایا و معیب این دو نوع پرینتر را شرح خواهیم داد تا خریداران با اطلاع از این موارد، انتخاب درستی داشته باشند.
کیفیت چاپ

کیفیت چاپ به خروجی مورد نیاز شما بستگی دارد. اگر می خواهید عکس های با کیفیت و واضح چاپ کنید باید به دنبال یک پرینتر جوهرافشان مختص عکس باشید که تصاویری با رزولوشن بالا ارائه می کند. اگر نیاز به یک پرینتر قابل اعتماد برای چاپ دقیق اسناد دارید، یک پرینتر لیزری مناسب شماست. یک تصور رایج آن است که پرینترهای جوهرافشان برای چاپ تصاویر رنگی بهتر هستند و پرینترهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید مناسب است.

اما مدل های جدید پرینترهای لیزری رنگی موجود در بازار شرایط متفاوتی دارند. پیشرفت های فناوری پرینترها به پرینترهای لیزری رنگی اجازه می دهد تا تصاویر رنگی با کیفیتی چشمگیر چاپ کنند. اگرچه همچنان پرینترهای جوهرافشان برای چاپ عکس های رنگی با جزئیات زیاد و پر از رنگ بسیار عالی عمل می کنند، پرینترهای لیزری یک گزینه ی مطلوب برای چاپ تصاویر با کیفیت متوسط هستند. پرینترهای لیزری نسبت به جوهرافشان ها از قابلیت اطمینان بیشتر، دوام بهتر و صرفه ی اقتصادی بیشتری برخوردارند. به طور خلاصه:

پرینترهای لیزری تک رنگ: ایده آل برای متن و اسناد
پرینترهای لیزری رنگی: ایده آل برای متن، اسناد و توانایی چاپ تصاویر با کیفیت متوسط.
پرینترهای جوهرافشان مختص عکس: ایده آل برای چاپ عکس هایی با کیفیت بالا با محدوده ی رنگی زیاد و عمق تونال. بهترین مورد برای چاپ گالری عکس.

سرعت چاپ

پرینترهای لیزری با توجه به نیازهای شرکت ها سازگار شده اند. بنابراین طراحی آن ها به گونه ای است که می توانند ۱۵ تا ۱۰۰ برگه را در یک دقیقه چاپ کنند. اما پرینترهای جوهرافشان به طور میانگین تا ۱۶ برگه در دقیقه را می توانند به چاپ برسانند. از آنجا که پرینترهای لیزری سریع تر هستند، می توانند تعداد اسناد بیشتری را نسبت به پرینترهای جوهرافشان چاپ کنند. در نتیجه توان چاپ حجم بیشتری صفحه در ماه را دارند.

پرینترهای لیزری: ۱۵ تا ۱۰۰ صفحه/دقیقه
پرینترهای جوهرافشان: ۱۶ صفحه/دقیقه

تعداد چاپ

تعداد چاپ به این موضوع اشاره می کند که پرینتر در یک مدت زمان مشخص چند صفحه می تواند چاپ کند. یک پرینتر لیزری توان کار بالایی دارد چرا که برای دفاتر کار طراحی شده است و باید میزان زیادی از استاد را در مدتی کوتاه به چاپ برساند. از طرف دیگر پرینترهای جوهرافشان برای مصارف خانگی کاربرد دارند و میزان زمانی که برای چاپ صرف می کنند بیشتر است.

موضوع بعدی حداکثر چرخه کار ماهیانه و میزان چاپ ماهیانه توصیه شده است.

حداکثر چرخه کار ماهیانه به این موضوع اشاره می کند که پرینتر تا چه اندازه می تواند چاپ کند بدون آن که به قطعات آن آسیب برسد.

میزان چاپ ماهیانه توصیه شده نیز به تعداد صفحاتی که یک پرینتر می تواند در یک ماه چاپ کند و کارایی بهینه خود را نیز حفظ کند گفته می شود.
پرینتر و هزینه کارتریج

در نگاه اول، قیمت بالای پرینتر لیزری یک نقطه ضعف برای آن به حساب می آید. از سوی دیگر، قیمت پرینترهای جوهرافشان بسیار پایین تر است. اما این قیمت ارزان بی ضرر هم نیست. پرینترهای ارزان قیمت هزینه چاپ صفحه بالایی دارند و کارتریج های آن ها تنها توانایی چاپ چند صد برگ را دارند. با تمام شدن جوهر کارتریج باید مرتبا کارتریج ها را تعویض کرد. به این ترتیب بدون آن که متوجه شوید هزینه های زیادی را برای کارتریج صرف کرده اید که حتی ممکن است بیش از قیمت خود پرینتر باشد.

بنابراین یکی از معیارهای مهم برای خرید پرینتر به صرفه، توجه به قیمت کارتریج های آن مدل است. در نتیجه شاید در ظاهر پرینترهای جوهرافشان ارزان تر باشند اما توجه به هزینه های بالای کارتریج و تمام شدن زودتر آن نسبت به پرینتر لیزری، استفاده از پرینتر لیزری صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

کارتریج پرینتر
مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

در زیر برخی از مزایا و معایب دو نوع پرینتر بررسی شده اند:
پرینتر جوهرافشان
مزایا

پرینترهای جوهرافشان معمولا کوچکتر و سبک تر هستند. در نتیجه مناسب استفاده در اتاق خواب و دفاتر کار خانگی هستند چرا که فضای کمی را اشغال می کنند.
ایده آل برای چاپ عکس های باکیفیت و اسناد با تصاویر زیاد هستند. پرینترهای جوهرافشان توانایی بهتری در ترکیب رنگ و ارائه تنوع رنگی نسبت به پرینترهای لیزری دارند.
قیمت پرینترهای جوهرافشان کمتر از پرینترهای لیزری است.
به زمان گرم شدن پیش از چاپ نیاز ندارند.
بر روی انواع مختلف کاغذ مانند کاغذ گلاسه، کاغذ هنری و پارچه قابلیت چاپ دارد.
با کاغذهایی با ابعاد بزرگ سازگار است.

معایب

جوهر آن بسیار گران است. مخصوصا کاربرانی که بطور منظم چاپ می کنند باید دائما کارتریج های جدید بخرند چرا که کارتریج های جوهر تنها قادر به چاپ چند صد صفحه هستند.
از پرینترهای لیزری کندتر است.
حجم برگه کاغذ کمی دارد (۵۰ تا ۱۰۰ برگه). این موضوع برای کاربری که نیاز به چاپ با تعداد بالا دارد آزاردهنده است.
چرخه کار ماهیانه پایینی دارد (تعداد چاپ در ماه که به قطعات مختلف دستگاه آسیب نمی زند).

پرینتر لیزری
مزایا

اکثر پرینترهای لیزری بسیار سریع تر از پرینترهای جوهرافشان چاپ می کنند. البته این موضوع برای افرادی که گهگاه از پرینتر خود استفاده می کنند اهمیت چندانی ندارد اما افرادی که با حجم بالا اقدام به چاپ می کنند موضوع مهمی به حساب می آید.
پرینترهای لیزری، متون را واضح چاپ می کنند. در صورتی که بیشتر نیاز شما به پرینتر برای چاپ اسناد و متون است، پرینتر لیزری گزینه ی بسیار مناسبی محسوب می شود.
چرخه کار ماهیانه بالای پرینترهای لیزری به این معناست که میزان چاپ بیشتری را در ماه می توانند انجام دهند.
اگر هزینه های کل را حساب کنیم، استفاده از پرینتر لیزری نسبت به جوهرافشان به صرفه تر است. پرینترهای لیزری برای چاپ اسناد مناسب اند اما برای چاپ تصاویر خیر.
تونر پرینتر لیزری به طور میانگین برای مصرف طولانی مدت هزینه ی کمتری در پی دارد. چرا که با استفاده از آن می توان تعداد صفحات بیشتری چاپ کرد و قابلیت چاپ چندین هزار صفحه را دارد. در صوتی که کارتریج های جوهر تنها تا چند صد صفحه می توانند چاپ کنند.

معایب

تصاویر گرافیکی ساده را می تواند به خوبی چاپ کند اما چاپ تصاویر باکیفیت و پیچیده یک چالش بزرگ برای پرینترهای لیزری به شمار می رود.
با اینکه پرینترهای لیزری قابل حمل در بازار وجود دارد اما عموما این دستگاه ها از پرینترهای جوهرافشان سنگین تر و بزرگ تر هستند.
پرینتر لیزری برخلاف پرینتر جوهرافشان از انواع مختلف کاغذ پشتیبانی نمی کند.
قیمت دستگاه پرینتر لیزری معمولا گران تر از پرینتر جوهرافشان است.