آشنایی با تولید و چاپ پلاک در ایران

چاپ فلزات به معنی انتقال هر نوع تصویر گرافیکی بر روی متریال مورد نظر می باشد. این تصویر گرافیکی می تواند از یک حرف یا یک تصویر حرفه ای باشد.

چاپ فلزات به سبب ویژگی های مختلف، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چاپ فلزات به سبب ویژگی های مختلف، در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت و درخشندگی فلزات در حوزه چاپ و پلاک سازی نیز بسیار حائز اهمیت است. تابلوهای ورودی ساختمان ها، تابلوهای سر در دفاتر، تابلوهای راهنما در ادارات و بیمارستان ها، تابلوهای تبلیغاتی و حتی تابلوهای تزئینی با بهره گیری از چاپ فلزات تهیه و تولید می‌شوند.

این هنر جدید در صنایع غذایی و تبلیغات بسیار با اهمیت است. ورقه های آلومینیومی، استیل، برنج و گالوانیزه در ابعاد و اندازه های مختلف در رنگهای متنوع و دلخواه طی پروسه ی چاپ، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماندگاری و کیفیت چاپ روی فلزات با چاپ روی کاغذ قابل مقایسه نمی باشد.

اگر در اطراف خود نگاه کنید وسایل بسیاری را می بینید که از تکنیک چاپ فلزات برای ارائه طرح ها و یا هدف های دیگر استفاده کرده اند. نقش و نگارهایی که در اطرافتان می بینید که بر روی قطعات فلزی در ابعاد کوچک تا ابعاد بزرگ چاپ شده اند. با استفاده از تکنیک های قدیمی و تکنیک های جدید می توان عملیات چاپ را انجام داد.

با استفاده از این تکنیک می توانید طرح خود را در ذهن مشتری حک کنید. این شیوه یکی از موثرترین و بهترین روشهای تبلیغ نیز می باشد که بازدهی بالایی دارد. راهای متفاوتی نیز برای چاپ انواع تصاویر گرافیکی وجود دارد که می توانید تصاویرتان را با بهترین کیفیت بر روی متریال مورد نظر چاپ کنید.

چاپ روی فلزات چیست

چاپ فلزات به معنی انتقال هر نوع تصویر گرافیکی بر روی متریال مورد نظر می باشد. این تصویر گرافیکی می تواند از یک حرف یا یک تصویر حرفه ای باشد. اگر در اطراف خود نگاه کنید محصولات زیادی در این زمینه را خواهید دید که از این تکنیک استفاده کرده اند. با توجه به پیشرفت چاپ در صنعت فلزات می توان در انواع گوناگون و در ابعاد مختلف اشکال گوناگون چاپ کرد.

همچنین به دلیل شکل پذیری فلزات می توان از تکنیک برجسته سازی در آنها نیز استفاده کرد که تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی و نتیجه کار دارد. چاپ فلزات برای صنعت های کوچک و بزرگ کاربرد دارد، می توانید اشکال و طرح های خود را بر روی فلزات چاپ نمایید. همچنین دارای کارایی گسترده ای می باشند که از چاپ برند تا چاپ ویژگی های یک محصول می توان برای آن برشمرد.

انواع روش های چاپ فلزات

چاپ مستقیم: در این نوع از روش چاپ، به طور مستقیم فرم چاپ با چاپ شونده در تماس می‌باشد.

تولید غیر مستقیم: در این نوع از روش چاپ بر خلاف روش مستقیم چاپ شونده با فرم چاپ به طور غیر مستقیم در تماس می باشد.

غیر تماسی: در دو روش بالا عملیات چاپ به صورت تماس چاپ شونده با فرم چاپ انجام می شد؛ اما در این روش هیچ گونه تماسی صورت نمی گیرد. بلکه پودر یا جوهر به سطح چاپ شونده پاشیده می شود.

پلاک سازی طیف وسیعی از صنعت چاپ را در بر می گیرد و یکی از مهم ترین نوع چاپ در این صنعت می باشد. این حوزه از چاپ نسبت به سایر موارد توجه کمتری به آن معطوف شده است. بسته بندی فلزی شامل انواع گوناگونی از قوطی ها، بشکه ها، تیوب ها و… را در بر می گیرد اما بیشترین توجه چاپ فلز، چاپ بر روی قوطی های فلزی بسته بندی می باشد.

مراحل چاپ روی فلزات

چاپ فلزات، هنری نوین در صنایع مختلفی چون صنایع غذایی، تجاری و تبلیغات می باشد. بسته بندی صحیح و مدرن محصولات غذایی، علاوه بر رعایت نکات بهداشتی،زمینه ساز زیبایی ظاهری و تبلیغات مؤثر می باشد. ورقه های آلومینیومی و پلیت های وارداتی به منظور چاپ تابلوهای تبلیغاتی، تابلوهای ورودی ساختمان ها و قوطی محصولات صنعتی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروسه ی چاپ روی فلزات شامل مراحل لاک زنی، چاپ مرکب و بعد از چاپ می باشد.

هر کدام از مراحل بالا تأثیر زیادی در افزایش کیفیت و ماندگاری تابلوی ساخته شده دارند. ورقه های فلزی، لاک مخصوص و جوهر های رنگی از مواد اولیه و ضروری در پروسه ی چاپ فلزات می باشند.

مرحله لاک زنی

مرحله ی لاک زنی از اهمیت بسزایی در حفظ کیفیت محتوای داخل قوطی ها، کنسروها و زیبایی ظاهری محصولات برخوردار است. لاک مورد استفاده در این مرحله اغلب تولید داخل کشور است. لاک با پوشش دهی ورقه های فلزی مورد استفاده در بسته بندی محصولات صنعتی و غذایی، از فاسد شدن و کاهش کیفیت محتوای قوطی ها جلوگیری می کند.

در ورقه های فلزی مورد استفاده در بسته بندی محصولات غیر غذایی، از یک لایه لاک بهره می‌گیرند. در حالیکه برای قوطی های حاوی مواد غذایی، چند مرحله لاک زنی انجام می‌شود تا احتمال فاسد شدن مواد غذایی کاهش یابد. زیرا حتی یک نقطه ی فاقد لاک، سبب ایجاد آلودگی و فساد در محتوای داخل قوطی می‌گردد. ورقه ی فلزی پس از لاک زنی در کوره ی مخصوص قرار داده می‌شود.

حرارت کوره سبب خشک شدن لاک و افزایش عمر فلز می‌گردد. لاک های متفاوت دارای دستورالعمل های متفاوت می باشند. استفاده ی نادرست از لاک، سبب پوسته پوسته شدن سطح فلز می‌گردد. لاک زنی و کوتینگ با یکدیگر متفاوت می باشند. لاک زنی در لایه ی داخلی قوطی ها و بسته بندی ها اهمیت دارد، درحالی که کوتینگ به منظور افزایش زیبایی چاپ روی بسته بندی اهمیت دارد.

ورقه های فلزی پیش از چاپ

با چربی زدایی و حذف بار الکتریکی آماده ی مرحله ی چاپ می‌شوند. پاکسازی سطح ورقه های آماده شده از آلودگی ها و چربی ها سبب کیفیت چاپ و ماندگاری آن می‌گردد. حذف بار الکتریکی موجود در ورقه ها سبب افزایش کیفیت چاپ می گردد. پس از مراحل آماده سازی، ورقه ها توسط دستگاه مکش به دستگاه چاپ افست منتقل می‌شوند.

دستگاه های چاپ اغلب دو رنگ جوهر را به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌دهند. در صورتیکه طرح چاپ شده چند رنگ باشد، چاپ طی چند مرحله انجام می‌شود. انتخاب صحیح و اصولی رنگ جوهر در طرح نهایی نقش اساسی دارد. به گونه ای که اغلب رنگ ها پس از مرحله حرارت دهی داخل کوره، تیره تر می‌شوند. پس از اجرای طرح، یک لایه ورنی به منظور افزایش جذابیت روی طرح اضافه می‌شود.

مرحله نهایی چاپ روی ورقه های فلزی

حرارت دهی توسط کوره میباشد. پس از اجرای طرح روی فلز مدنظر، مرحله ی پخت و تثبیت رنگ اجرا می‌شود. اغلب کوره های پخت ورقه های فلزی، در طول ۲۵ الی ۳۵ متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورقه های فلزی دورن کوره ها توسط زنجیر و ریل به طور مداوم حرکت داده میشوند. حرارت غیر مستقیم، دمای استاندارد، تحرک مداوم و زمان پخت ورقه، از موارد مهم مرحله ی پخت می باشند.

در صورتیکه نوع جوهر با حرارت کوره متناسب نباشد، نتیجه نهایی مناسب نخواهد بود. فاصله ی ورقه ها در کوره بر میزان پخت و رنگ ورقه ها تأثیر بسزایی دارد. ورقه های پخته شده از کوره خارج شده و خنک می‌شوند.

دستگاه های چاپ فلزات

پروسه چاپ پلاک توسط دستگاه های گوناگون انجام می‌شود. انتخاب نوع دستگاه مورد استفاده در چاپ ورقه ی فلزی، به عوامل مختلفی چون؛ ابعاد ورقه ی فلزی، طرح مدنظر، جنس فلز و هزینه ی چاپ بستگی دارد. تجهیزات چاپ روی ورقه های فلزی و تین پلیت ها شامل انواع زیر می باشند.

دستگاه چاپ افست

تجهیزات چاپ سیلک

ماشین چاپ لیزری

لوازم چاپ هیلو

دستگاه چاپ فلکسو

برای چاپ فلز در تعداد محدود، از چاپ دیجیتال بهره می‌گیرند. در حالی که برای تعداد بالا، از دستگاه چاپ سیلک بهره می‌گیرند. روش های الکتروشیمیایی و لیزر برای سفارش های تلفیق حکاکی و چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماندگاری طرح ها ی این روش بیشتر از طرح های دیگر است. چاپ افست مانند تبلیغات در گوگل از محبوبیت بالایی برخوردار است. اجرای سریع، مراحل آسان و قیمت مناسب از ویژگی های بارز این روش می باشد. چاپ افست روی فلزات مشابه چاپ افست روی کاغذ است.

کاربرد صنعت چاپ فلزات

چاپ فلزات، صنعتی پرکاربرد در تولید ورقه های بسته بندی، ورقه های تجاری، ورقه های صنعتی و ورقه های تجاری می باشد. روش چاپ طرح روی ورقه های فلزی به کاربرد ورقه بستگی دارد. ورقه های حلب مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی به روش افست طراحی می‌شوند.

ورقه های حلب پس از مرحله ی چاپ، توسط دستگاه های خاص برش داده میشوند و در اشکال مختلف پرس می‌شوند. کیفیت طرح و روش چاپ روی فلز، تأثیر بسزایی در تبلیغات و جذب بصری مشتری دارد. تابلوهای معرفی ورودی ساختمان ها، تابلوهای شهرداری در کوچه ها، خیابان ها و بزرگراه ها، قوطی کنسروها، حلب های بزرگ روغن، تابلوهای تبلیغاتی و… موارد استفاده از ورق های فلزی چاپ شده می‌باشند.