رمضانی: برخی از ناشرانی که کاغذ با یارانه دولتی دریافت می‌کردند، پرچمدار قیمت‌گذاری بالا بودند

تهران- ایرنا- به گفته مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برخی از ناشرانی که کاغذ خارجی با یارانه دولتی دریافت می‌کردند، پرچمدار قیمت‌گذاری بالا هم بودند. این گروه از ناشران بعد از ضروری شدن درج این جمله‌ که کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده‌است، درخواستی برای دریافت کاغذ یارانه‌ای ثبت نکردند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیته کاغذ به خبرنگار ایرنا گفت: در طول یک سال گذشته کاغذهای خارجی توزیع شده مربوط به پرونده‌های توقیفی بوده است. حجم کاغذ کم بود و سعی شد با ملاک‌های مشخصی به ناشران تخصیص پیدا کند.

علی رمضانی نخستین ملاک تخصیص کاغذ خارجی با یارانه دولتی به ناشران را میزان کاغذی که در دوره‌های قبل دریافت می‌کردند، اعلام کرد و ادامه داد: شاخص دوم در تخصیص کاغذ به ناشران، میزان شمارش و نظارت بر کتاب‌هایی است که کاغذ یارانه‌ای دریافت شده در قبل داشتند. در این بخش ناشران باید حداقل ۸۰ درصد کاغذ دریافتی را شمارش داده باشند تا بتوانند کاغذ جدید با یارانه دولتی دریافت کنند. به گفته او ناشران باید برای دریافت کاغذ جدید یارانه‌ای، فرآیند ثبت کتابی را که می‌خواهند با کاغذ یارانه‌ای منتشر کنند، انجام دهند.

رمضانی: برخی از ناشرانی که کاغذ با یارانه دولتی دریافت می‌کردند، پرچمدار قیمت‌گذاری بالا بودند

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد کتاب ثبت شده را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در اختصاص کاغذ حمایتی اعلام کرد و ادامه داد: برای مثال از کتاب‌های ترجمه در مقایسه با کتاب‌های تالیفی کمتر حمایت می‌شود.

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران تا پایان مهر بر روند اعطای کاغذ با یارانه دولتی به ناشران نظارت می‌کرد و از ابتدای آبان انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان بر بخش اعطای کاغذ با یارانه دولتی نظارت می‌کند

رمضانی با اشاره به تغییر نهاد ناظر به اعطای کاغذ با یارانه دولتی به ناشران، گفت: اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران تا پایان مهر بر روند اعطای کاغذ با یارانه دولتی به ناشران نظارت می‌کرد و از ابتدای آبان انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان بر این بخش نظارت می‌کند. او با تاکید بر اینکه ناشرانی که کاغذ یارانه‌ای دریافت می‌کنند، ملزم به درج جمله‌ای مبنی بر اینکه «کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده‌ است»، هستند؛ توضیح داد: برخی از ناشرانی که کاغذ خارجی با یارانه دولتی دریافت می‌کردند، پرچمدار قیمت‌گذاری بالا هم بودند. یعنی در حق مخاطب اجحاف کردند. این گروه از ناشران بعد از ضروری شدن درج این جمله‌، درخواستی برای دریافت کاغذ یارانه‌ای ثبت نکردند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به قرارداد وزارت آموزش و پرورش با کارخانه تولید کاغذ مازندران توضیح داد: کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای تولید ۳۵ هزار تن کاغذ با آموزش و پرورش قرارداد بسته ‌است، این کارخانه با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران هم برای تولید هفت هزار تن کاغذ تا پایان سال جاری قرارداد منعقد کرد. البته ناشران برای ۱۰ هزار تن پیش ثبت نام کردند.

رمضانی ادامه داد: ناشرانی که برای دریافت کاغذ تولیدی کارخانه مازندران ثبت نام کردند، کمتر از ۷۲ ساعت بعد از واریز وجه کاغذ را دریافت می‌کنند.

در سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ محدودیتی در حضور کتاب‌فروشی‌ها وجود ندارد

رمضانی درباره تاثیر فعالیت سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ بر روند اعطای یارانه به کتاب‌فروشی‌ها گفت: در طرح‌های فصلی فروش کتاب در نهایت هزار کتاب‌فروشی می‌توانستند از یارانه استفاده کنند، اما در سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌ محدودیتی در حضور کتاب‌فروشی‌ها وجود ندارد. همچنین مردم در سراسر ایران می‌توانند به کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور دسترسی داشته باشند. او افزود: سیر استقبال کتاب‌فروشی‌ها از این سامانه به ۲۱۰ رسیده‌است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر اینکه در طرح‌های فصلی همه یارانه صرف خرید کتاب نمی‌شد، ادامه داد: گاهی این یارانه به شکل نقدی و گاهی برای خرید سایر محصولات از کتاب‌فروشی مصرف می‌شد. یک ایده این بود که در نتیجه خرید هر کالایی از کتاب‌فروشی، در نهایت بودجه وارد کتاب‌فروشی می‌شود، اما باید کاری کنیم که یارانه وارد چرخه اقتصادی کتاب شود.

به گفته رمضانی مجهز نشدن کتاب‌فروشی ها به کسب و کارهای نو و به روز نشدن آن‌ها مساله دیگری است که با سامانه خرید از کتاب‌فروشی تلاش می‌شود این فرایند اصلاح شده و به پیش برود.